Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Barfota Jazzmen tog oss till förhistorien

/
  • Barfota Jazzmen inledde i går jazzsäsongen  i Östersund med en ragtime-konsert, som förde lyssnarna tillbaka till jazzens förhistoria.Foto: Håkan Luthman

När Jazz i Jemtland igår öppnade en lång och innehållsrik konsertsäsong på Gamla Teatern i Östersund så var det med en riktig djupdykning ner i jazzhistorien. Eller rent av jazzens förhistoria, skulle man kunna säga.

Annons

Barfota Jazzmen, som initierats och leds av kornettisten och banjoisten (i Delta Seven), tillika jazzhistorikern Claes Ringqvist, är ett band som under sin tjugoåriga existens  alltid sökt sig till jazzmusikens rötter och New Orleansmusiken.

Men i den konsert som Barfota Jazzmen bjöd på i Gamla Teatern igår gick man längre än så, nämligen till den musikstil som några lekfulla pianister utformade i Missouri på 1890-talet och som fick namnet Ragtime efter sin sönderhackade rytm.

Scott Joplin, som de flesta känner till, var en av upphovsmännen, men det fanns många fler, som inte har blivit lika kända. Av Barfota Jazzmen lyfts de dock förtjänstfullt fram på musikestraden och hyllas berättigat för sina oomtvistliga bidrag till jazzmusikens uppkomst och utveckling.

Jazzmusikens vagga gungades av pianister i karaktäristisk 2/4 eller 4/4-takt och så har vi vant oss att lyssna på Ragtime. Men Claes Ringqvist och Barfota Jazzmen, som förvisso vårdar sig mer pietetsfullt än de flesta andra om jazzens rötter, har lagt ner stor möda på att ta fram tidstrogna arrangemang för liten ragtime-orkester och då ingår förstås såväl violin som sousaphone i instrumentsättningen.

Hela första spelset ägnades nu ragtimemusiken och det blev en resa bakåt i tiden till 1890-talet och med den kunnige jazzhistorikern och bandledaren Claes Ringqvist som ciceron och kommentator.

En ”Ragtime Waltz” från 1898, en ”Havanna Rag” från 1904 och Percy Wenrichs underbara ”Echoes from The Cotton Blossom Time” från 1914 och med Kersti Billström som vokalist tillhörde höjdpunkterna i repertoaren, liksom den överraskande Contemporary rag, som Barfota också bjöd på.

Här fick den talrika och förtjusta Östersundspubliken njuta av David Thomas Roberts ljuvligt fina, men lite sorgsna ”Robert Clemente” från slutet av 70-talet och uruppförandet av en svensk Ragtime av Peter Lundberg, ”Gothenburg rag” i Bengt Ingelstams raffinerade arrangemang.

Efter denna grundläggande lektion i noterad ragtimemusik, mestadels från jazzens förhistoria, släpptes improvisationen fri med klassisk New Orleansmusik i andra spelset. Med Barfota Jazzmen fick Jazz i Jemtland en riktig rivstart på säsongen.

Jazzvännerna i Östersund kan nu se fram emot en mycket innehållsrik fortsättning på säsongen med stor spännvidd i genrer. Från brasiliansk bossanova till svängig dragspelsjazz, från mainstream med Lasse Törnqvist All Stars till The Best of Ray Charles och därtill smakprov på vad som händer på den aktuella jazzscenen i både Danmark och Norge. Keep swinging!

Mer läsning

Annons