Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Banvall vid Stora Helvetet stängd till 2015

Trafikverket ger besked: Ingen trafik över Stora Helvetet innan banvallen har renoverats.
Just nu är risken för sättningar i vallen stor, och en sättning kan orsaka urspårningar.
– En urspårning på banvallen skulle få fatala konsekvenser, säger Mats Olofsson, samhällsplanerare på Trafikverket.

Annons

Trafiken över banvallen har stått stilla sedan i november 2013. Då såg Trafikverket att banvallen börjat röra på sig och därför stoppades tågtrafiken över banvallen. Trafikverket uppgav då att sträckan skulle vara avstängd i ett halvår i sämsta fall. Under året har Trafikverket gjort undersökningar av i vilket skick banvallen är.

Nu kommer beskedet från undersökningarna: Innan tågtrafiken kan börja rulla måste överdelen av järnvägsbanken renoveras. Bland annat ska de gamla spåren bort, nya ska dit och det översta lagret av banken ska bytas ut. Senast i augusti 2015 ska renoveringen vara klar.

– Det ska betonas att det är senast då som trafiken ska vara i gång. Vi hoppas på tidigare, men det beror på hur mycket vi kommer att kunna arbeta under vintern, säger Mats Olofsson.

Den befintliga banken är över hundra år gammal och bedöms ha uppnått sin maximala ålder. Trots renoveringarna ska den gamla banken därför rivas och en ny bank på ungefär samma ställe ska byggas, med byggstart i augusti 2016. I ungefär ett år kommer alltså trafik att kunna vara i gång på den gamla banken.

Hur ser du på att ni renoverar en järnvägsbank som ändå ska bytas ut? Det måste bli en del pengar som slängs i sjön.

– Vi kan inte välja att inte underhålla den befintliga banken, en del av vårt uppdrag är att trafiken på den här banan ska vara i gång. Det är en kostnad vi får ta, säger Mats Olofsson.

Kostnaden för renoveringen av den befintliga banken kommer att kosta mellan 15 och 20 miljoner. För den nya banken har Trafikverket tagit höjd på 100 miljoner. Den nya banken ska vara klar senast i december 2017 och vara elektrifierad.

– Den befintliga banvallen är för smal för elektrifiering, säger Mats Olofsson.