Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ballongpojke riktig medieblåsning

Hitta en story, få ut den, få tittare.

Bluffen med ”ballongpojken” i Colorado lurade inte bara allmänheten utan också massmedierna.

Men dessa, som drivs allt hårdare att servera sensationer dygnet runt, tar knappast lärdom, säger analytiker.

Annons

Det utdragna ballongdramat, iscensatt av familjefadern Richard Heene och med sexårige sonen Falcon i huvudrollen, fick tv-bolag i USA att gå i spinn med långa direktsändningar om den lösdrivande heliumballongen där Falcon troddes vara med.
Några dygn senare var allt avslöjat som en pr-bluff, enligt polisen ihopkokad av Heene och familjen för att få vara med i en dokusåpa.
Hur kunde massmedierna gå på en sådan dunderblåsning från en man som säger sig härstamma från utomjordingar? Heenes udda forna beteende borde ha fått journalisterna att hejda sig, säger Kenny Irby vid journalistskolan Poynter Institute i Florida.
Snabbhet allt
– Det fanns gott om tecken som skulle ha tänt åtminstone gult ljus, förklarar han.
– Familjens inblandning i dokusåpor, barnens olika utsagor – sådant borde ha fått oss att fråga mer och begrunda hur vi skulle reagera.
Att så många kabel-tv-bolag lade allt annat åt sidan för att följa ballongen speglar enligt Irby att massmedier alltmer prioriterar snabbhet framför att vara korrekta.
– Snabbhet har blivit en större faktor i nyhetsbevakningen än faktakoll och frågor om noggrannhet och tillförlitlighet Många mediebolag vill hellre vara med ”där det händer” än rapportera sanningsenligt, säger han.
Ingen bättring
Robert Thompson vid Syracuse University tvivlar på att massmedierna kommer att lära sin läxa från ballongfiaskot.
– Den var en väckarklocka till medierna men vi sover alla vidare, tror han.
– Skulle något liknande inträffa i övermorgon kommer det att bevakas på precis samma sätt och vi kommer att följa det precis likadant.
– Tänk om ett tv-bolag får ett nödrop från en man som flyger ett plan och säger ”min gravida fru är här och hon ska ha trillingar och landningsstället går inte att fälla ut”. . .Helikoptrar och tv-kameror skulle vara där på några sekunder. Ingen skulle dröja och se om det var en bluff. Vi bevakar först och frågar sedan.
Två tekniska landvinningar driver på detta, enligt Thompson: tv:s möjligheter att nu sända från var som helst och de obegränsade möjligheterna att placera sådant material.
Ted Mandell på University of Notre Dame talar om ”hysterisk journalistik” – ingen granskning, ingen eftertanke, inget perspektiv:
– Allt handlar om att hitta en story, få ut den och få tittare.

Mer läsning

Annons