Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Audis nya tar upp kampen med Mini

Audis nya minsting A1 sätter ribban högt. Den tänker konkurrera med BMW:s Mini, en av de allra roligaste och mest eftertraktade bilarna i det segmentet. Men den matchen ser ut att bli väldigt tuff.

Annons

Sällan har väl en bil varit så efterlängtad av oss eller så viktig för tillverkaren som Audi A1. En helt ny liten bränsleeffektiv premiummodell, fylld med kul teknik och med ett infotainmentsystem på tillvalslistan som heter duga.

Jag såg den på bilsalongen i Paris 2008. Då var den ett koncept, en hybridbil för city med särskilt fokus på form, linjer och ekonomi. Nu är den här och jag kan inte säga att jag är besviken, varken över form eller innehåll. Visserligen är den inte hybrid längre, men vem kan klaga på förbrukning och utsläpp?

Alla motorer, två bensin och två diesel, har start-stop-teknik och drar mellan 0,38 och 0,52 liter per mil. Snålast är dieseln med 90 hästkrafter (kommer senare i höst). Utsläppen ligger mellan 99 och 126 gram koldioxid per kilometer.

Mest intressant, och den förväntade storsäljaren, är en 1,4 liters TFSI med 122 hästkrafter. Den lägger jag beslag på och drar iväg ut på vägarna kring Berlin.

Bilen är kvickstyrd och det är ju kul för den som gillar att ta ut svängarna. De senare går att ta ut ännu mer tack vare att antisladdsystemet innehåller en elektronisk differentialbroms, som ska minska understyrning. Om belastningen minskar för mycket på det inre framhjulet och det riskerar att spinna loss bromsas hjulet lätt och kraften som blir över skickas till det yttre hjulet som får mer kraft att ta tag i vägen.

Audi tror även starkt på 1,6 liters-dieseln med 105 hästar.

Det gör inte jag. Den passade inte alls till den lilla bilen, det blir bara fel och dieselknattrigt.

Bättre än väntat är däremot den lilla bensinmotorn, 1,2 TFSI. Helt rätt till bilen, kul ljud, pigg och alert. Dessutom snål och miljöklassad.

Audi A1 är en ganska liten bil, 3,95 meter lång, byggd på samma bottenplatta som VW Polo.

Den har plats för fyra och har i början bara två dörrar.

I Sverige tros den stora efterfrågan komma först när femdörrarsversionen lanseras om ett och ett halvt år.

Designchefen, Stefan Sielaff, hade ett klart mål med A1. Den skulle se ut som en Audi, men locka de yngre, lika många män som kvinnor.

Men allra viktigast för Audi är förstås kvalitet och premiumkänsla.

Jag skulle vilja lägga till en sak, körkänslan. Den är minst lika viktig i den här typen av bil.

Är då A1 lika kul och underhållande som Mini?

Njae. Inte riktigt.

Ulla Hasselgren/TT Spektra

ulla.hasselgren@ttspektra.se

Bildtext 1-2: Audi A1 siktar på de unga köparna och konkurrerar inte bara med Mini Cooper utan också med Alfa MiTo och Fiat 500.

Foto: Ulla Hasselgren

Bildtext 3-5: Audi A1 har kupéliknande former och finns till en början bara med två dörrar. Det går att bygga sin alldeles egna variant av bilen genom att till exempel välja tak och klädsel i annan kontrasterande färg. En rejäl Miniflört.

Foto: Ulla Hasselgren

Bildtext 6: Bagageluckans lastkant är låg för att göra det lättare att lasta och lossa. En fin detalj är lamporna som finns på sidorna under själva bakluckan och lyser bakåt - så att man syns när bilen står parkerad och bakluckan är öppen.

Foto: Ulla Hasselgren

Bildtext 7: Här lurar en oväntat kul turboladdad motor, 1,2 TFSI med 86 hästkrafter. Audi tror dock att storsäljaren blir 1,4 TFSI med 122 hästkrafter som också kan kopplas till en sjustegad S tronic, det vill säga dubbelkoppling.

Foto: Ulla Hasselgren

Bildtext 8: Ingångspriset är riktigt bra för A1. Men eftersom standardutrustningen är ganska snål kan det bli dyrt i slutänden.

Foto: Ulla Hasselgren

Bildtext 9: Infotainmentsystemet kan bli hur häftigt man vill. Man kan få upp till tio kanaler, 465 watt och 14 högtalare. Väljer man den häftigaste navigatorn får man en hårddisk på 60 gigabyte som inte bara har kartor, utan också ger plats för 20 gigabyte musik eller film som man själv laddar in.

Foto: Ulla Hasselgren

Bildtext 10: Strålkastarna är tredimensionellt formgivna och ska, enligt designern, föra tankarna till det japanska skrivsättet.

Foto: Ulla Hasselgren

Bildtext 11: Mini Cooper.

Foto: Mini

Bildtext 12: Alfa MiTo.

Foto: Alfa Romeo

Bildtext 13: Fiat 500.

Foto: Fiat