Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Att dirigera opera är höjden av musikalisk lycka för Marit

/
  • Konstmusiken är en av männens sista bastioner och det är inte lätt att slå sig fram som ung kvinnlig dirigent, konstaterar Marit Strindlund i samspråk med Maria Sjöstedt-Björs, musiklärare på PC.  ”Här jobbar vi medvetet med jämställdheten, inte så mycket genom vad vi säger som genom vad vi gör. Ett sätt är att lyfta fram kvinnliga förebilder som Marit”, säger Maria.
  • ”Jag är en del av musiken och musiken är en del  av mig.”  Marit Strindlund berättar om det underbara med att vara dirigent för musik-eleverna på Palmcrantzskolan.
  • ”Ner, ut och upp”. Tanja Nordfjell och de andra musikeleverna på PC dirigerar i tretakt för brinnande livet. Om tio år eller så vet vi om Marit Strindlund har lyckats styra in någon av dem på dirigentbanan med sin entusiasmerande föreläsning.  Foto: Ulrika Andersson

– Det var här på PC det hände.
På Palmcrantzskolans musiklinje fick Marit Strindlund pröva på det för henne dittills okända ämnet ensembleledning. Det var då hon bestämde sig för att bli dirigent. Förra veckan var hon tillbaka på PC och berättade för dagens musikelever om sin väg till hela Europas dirigentpulter.

Annons

– Oj, det doftar precis som då, säger Marit Strindlund och drar nostalgiska andetag genom näsan i korridoren utanför musikesteternas klassrum.

Hon tycks ha övervägande lustfyllda minnen av sin gymnasietid i början av 1990-talet, och när hon står inför klassen berättar hon med inlevelse och entusiasm om hur det gick upp för henne att det var dirigent hon ville bli.

– Jag spelade valthorn och var egentligen inriktad på att bli orkestermusiker. Men en dag skulle vi få prova på ensembleledning – vilket jag knappt visste vad det var. Vi fick ställa oss framför klasskamraterna och försöka leda dem i J H Romans Drottningholmsmusiken. Och det blev en sådan fantastisk upplevelse för mig.

– Plötsligt var jag mitt i musiken, hade musiken i kroppen på ett helt annat sätt än när jag bara satt och koncentrerade mig på min egen stämma.

Även om frösöflickan Marit Strindlund bestämde sig redan där och då för att bli dirigent, så satsade hon ändå först på en utbildning till valthornspedagog i Ingesund. Sedan blev det fyra år på dirigentlinjen vid Musikhögskolan i Stockholm och därefter två års studier i England som gav solistdiplom i operadirigering.

Med totalt tio års högskolestudier bakom sig är hon i dag en flitigt anlitad frilansdirigent på scener över hela Europa. Sin bas har hon i Göteborg. I vår dirigerar hon Helsingborgs symfoniorkester och Västerås sinfonietta. I oktober ska hon arbeta i Belgien.

Helst dirigerar Marit Strindlund opera – och även här kunde hon för PC-eleverna ange ett speciellt tillfälle som blev avgörande för hennes vägval:

– Jag var ute och tågluffade och såg Puccinis ”Tosca” i Paris. Om ni inte känner till Tosca så ska ni veta att det är en oerhört dramatisk och sorglig kärlekshistoria där publiken oftast gråter floder i slutet.

Att dirigera ett musikdramatiskt verk, där sångarna inte bara ska sjunga utan också agera på scenen, tycker Marit är någonting alldeles särskilt. Operadirigering ger också längre repetitionstid, sex-åtta veckor i stället för bara några dagar om det handlar om en orkesterkonsert.

Och favoritverken är fortfarande Puccinis operor – ”Tosca”, ”La Bohème” och de andra.

– Många tycker det är sentimentalt. Jag tycker det är fantastiskt.

Marit Strindlund ger så eleverna en snabbkurs i dirigering.

– Upp och stå så ska vi använda händerna!

På fem minuter hinner de dirigera i både två-, tre- och fyrtakt, slå in nya stämmor på olika taktslag, träna på crescendo och diminuendo, staccato och legato.

– Tänk er att ni smeker en hund eller att ni rör armarna i varmt vatten som ger lite motstånd, säger Marit när det handlar om legato.

Eleverna ser lite förlägna ut i början men innan de fem minuterna är över viftar de alla med liv och lust.

Efteråt kommer intresserade frågor:

Hur ofta får du själv bestämma innehållet i en konsert?

– Inte så ofta, men det har hänt någon gång och det är verkligen en spännande utmaning.

Hur lång förberedelsetid får du?

– Jag vet i allmänhet om jobben ungefär ett år i förväg. I realiteten har jag en till två veckor på mig att läsa in partituret innan det är dags att möta ensemblen.

Vad tjänar en dirigent?

– Svårt att säga. Som frilans får man vissa jobb som ger jättemycket pengar och andra som ger nästan ingenting.

– Det finns dirigenter som måste gå runt på tio tusen i månaden medan de riktigt stora kan tjäna tio miljoner.

Mer läsning

Annons