Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Åtgärder krävs för att fortsätta locka hit norrmännen

De norska turisterna kan inte längre tas för givna.

– Verkligenheten är att den turism som Östersund haft sedan slutet av 50-talet då norrmännen bara kom hit i stora strömmar varje sommar, den tiden är slut. Vi har en ny generation som inte orienterar sig mot Sverige, säger PR-strategen Bjørn B Jacobsen.

Annons

Länstidningen har tidigare i sommar berättat att den norska turismen backat och enligt Bjørn B Jacobsen, som har jobbat som rågivare inom turismfrågor i över 30 år, har svenskarna länge tagit den norska turismen för given.

Redan för tio år sedan pratade han på en konferens i Östersund om att det behövs mer kunskap om de norska turisterna, det behövs produktutveckling och marknadsföring för att Sverige och Östersund ska ha en stark attraktionskraft på den norska marknaden.

– Svensk besöksindustri har aldrig tagit det riktigt på allvar. De har alltid sagt "nej, men vadå norrmännen dem kommer ändå", säger Bjørn B Jacobsen.

I dag består de köpstarka norrmännen av en ny generation som inte orienterar sig mot Sverige utan hellre reser ut i världen. Själv är han 59 år och växte upp med att familjen åkte till Sverige på semester varje sommar.

– Mina barn tar i dag en liten tur till Barcelona eller en liten tur till New York. Svensk turismindustri har inte tacklat den här årgången och den mentala förändringen hos norska turister, säger han.

Turismnäringen i Östersund måste enligt honom inse att det ser annorlunda ut i dag och att Östersund måste göras mer synligt på den norska marknaden.

Det gäller att bena ut vilka geografiska områden som är intressanta för Östersund att marknadsföra sig i, vilka som tillhör målgruppen och hur Östersund ska locka den nya generationen norrmän.

– Sverige har som turismnation i alla, alla år haft en alldeles för låg synlighet på den norska marknaden i förhållande till att Norge är viktigast för svensk turism och svenskt näringsliv, säger Bjørn B Jacobsen.

Han berättar att de traditionella svenska turistannonserna kunde låta ungefär "Tjenare, tjenare nu är det snart sommar och vi ses". I dag kan man inte ta för givet att norrmännen ska dyka upp till sommaren. Enligt honom behövs det mer kunskap om normännens semestervanor för att Östersund ska vara attraktivt och fortsätta att locka de köpstarka norrmännen.

Kronkursen tror han inte har någon betydelse alls utan den stora utmaningen är att locka den yngre generationen som, till skillnad från de traditionella campingturisterna, söker aktiviteter och upplevelser.

Även politiskt gäller det att deklarera att turismen är ett område att satsa på. Ordet lagom passar inte in i den satsningen, då det enligt Bjørn B Jacobsen måste få kosta pengar. Ministrarna i regeringen pratar om att turismen är viktig, men enligt Bjørn B Jacobsen syns det inte i regeringens ekonomiska prioriteringar.

– Det är ju problematiskt att få till det regionalt och lokalt om man har en regering som säger A men gör B. Det är på tiden att Reinfeldts regering tar turismen på allvar, säger Bjørn B Jacobsen.