Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Återblick: Sängar och livlig handel

Artikel 41 av 45
Kalejdoskopet
Visa alla artiklar

Tidigare stationsområdet i Täng, Ås

Annons

Idag ett stillsamt område med en och annan nybyggd villa insprängd i den äldre, ganska ödsliga bebyggelsen. Någon enstaka joggare och vandrare möter mig på väg till det tidigare stationsområdet, av vilket inte mycket finns kvar. Fram till början av 1970-talet stod den gula tvåvåniga stationsbyggnaden kvar, men nu är det mesta tomt och igenväxt. Här var en gång liv och rörelse, en plats där många människor möttes i sin dagliga strävan.

Den 2 juli 1882 kunde Oscar II inviga tvärbanan, med ånglok knöts förbindelserna ihop från kust till kust. Helt nya möjligheter öppnades för orterna längs järnvägen, så även för Täng där det vid stationen startades en järnsängsfabrik av Erik Alström som kom från Rödön. Här tillverkades sängar för privat bruk, till Frösö sjukhus och till militären. Råvaran kom från England och tillverkningen måste upphöra i och med det första världskrigets utveckling, 1916 hade importen därifrån strypts. Sedan startades här en åkdonsfabrik, som höll ruljangsen igång till 1936 då den drabbades av brand.

Vid sidan av denna relativt moderna industri försiggick en handel och transportverksamhet med betydligt äldre anor. Från stationen gick nämligen hästforor norrut med varor till Föllinge, Strömsund och andra orter i norra Jämtland. De kunde vara så många som 60-70 om dagen vintertid. Länge var denna trafik från Tängs station nästan den enda som kunde förse norra delen av länet med varor. Lägg därtill all posthantering så förstår man hur viktig stationen var. En särskild speditör bodde i det gula huset som syns på bilden, men det var då betydligt mindre till storleken och troligen i en annan färg.

Allt detta förändrades 1912 när inlandsbanan mellan Östersund och Ulriksfors invigdes. Godstrafiken blev inte längre lika viktig för Tängs station. Däremot satsade en kvinna vid namn Karolina Östman på persontrafiken. Hon köpte huset på bilden och byggde ut det för att bedriva affär, ha café och rum för resande. Hennes dotter Frida Backman blev tågklarerare här 1941, troligen landets första kvinna i den befattningen. Det var en dramatisk period som gjorde sig påmind med tysktåg vilka ibland gjorde uppehåll på Tängs station och rastande tyska soldater kunde ses spatsera omkring i den närmaste omgivningen.

Tågen slutade stanna för persontrafik 1962, men viss godstrafik fortsatte och enligt ett uppslagsverk var Tängs station i bruk fram till 1986.

För vidare läsning: ”Ett år i Ås” 1997 (temanummer om Täng) Halén, Hans ”Var stannade tåget? Sveriges järnvägsstationer från A till Ö” Stafwerfeldt, Alexander ”Bidrag till Ås sockens historia”

Annons