Annons
Vidare till ltz.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Åsling: Green Cargos analys är bristfällig

Per Åsling, centerpartistisk riksdagsledamot från Jämtlands län, anser att Green Cargo gör en felaktig bedömning när de tror att de jämtländska kunderna ska lasta om till järnväg i Ånge.

– Risken är uppenbar att om man en gång har lagt transporten på lastbil så kör man hela vägen med lastbil, säger han.

Per Åsling tror också att Green Cargo undervärderar sina konkurrenters möjlighet att köra godstransporter i länet. Han bedömer att järnvägstransporter är en växande marknad som kommer att spela en stor roll i framtiden, eftersom de har fördelen av lägre utsläpp och mindre slitage på vägar.

I och med att samhället behöver göra en energiomställning tror Per Åsling också att efterfrågan på biobränsle från skogen i Jämtlands län kommer att öka.

– Det kommer att behöva transporteras ut från länet och där är järnvägen den bästa lösningen. Green Cargo agerar kortsiktigt, framtiden tillhör de gröna transporterna, säger han.

En liknande diskussion om att Green Cargo skulle sluta köra godståg i länet var uppe i början av 2000-talet, berättar Per Åsling. Han var med som representant för det jämtländska näringslivet i de diskussioner som förekom då, och fick Green Cargo att fortsätta köra i länet.

– Jag utgår från att de kan ändra sitt ställningstagande även nu, säger han.

• Men om det nu inte är lönsamt att köra godstransporter här, borde inte regeringen skjuta till pengar till så att Green Cargo kan fortsätta köra i glesbygden?

– Jag tror att Green Cargos analys är bristfällig. Jag vill se deras kalkyl innan jag kommenterar det, säger Per Åsling.