Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Arvo Pärt, 75, firas med festival i Östersunds kyrkor

Östersunds församling uppmärksammar en av nutidens allra största kompositörer med en egen festival. I en hel vecka – med början på söndag – flödar musiken av Arvo Pärt, 75 år i år.

Annons

Estländaren Arvo Pärt har erövrat världen med sin sakrala musik, skriven för stora och små körer och orkestrar såväl som för solosångare och instrumentalister.

– Bach är en av Pärts stora inspiratörer och precis som Bach improviserar han friskt i sin instrumentation. Bra idéer återanvänds i olika sammanhang, säger Stora kyrkans organist Nicklas Strandberg som är initiativtagare till festivalen.

Hans första idé var en konsert med Orkesterföreningen med bland annat Pärts mastodontverk "Te deum".

– Men fler och fler ville vara med och fira kompositören och så småningom hade vi program till en hel festivalvecka.

Nicklas Strandberg beskiver Pärts musik som en utmaning:

– Den låter jättelätt men är ofta tekniskt svår att framföra. Men Pärt lämnar också stor frihet till sina uttolkare. Han är aldrig särskilt frikostig med anvisningar om tempon och annat.

Arvo Pärt kallas ibland för "tystnadens konstnär". Man kan säga att han haft två musikaliska perioder i sitt liv. Under den första skrev han – helt i dåtidens anda – modern, atonal tolvtonsmusik med inspiration av Bartók, Schönberg med flera. I slutet av 1960-talet tystnade han, emigrerade till Tyskland och tillbringade flera år i ett kloster. När han började komponera igen var det i revolt mot sitt tidigare sätt att skriva. Han sökte sig bakåt, till ortodox och gregoriansk kyrkomusik och utvecklade ett eget musikspråk som han kallade tintinnabuli.

– Ordet betyder "små klockor" och musiken bygger på rena treklanger. I körverken är det ofta tenorer och sopraner som lägger treklangerna som ett sorts ackompanjemang medan de lägre stämmorna, altar och basar, står för melodin, säger Nicklas Strandberg.

Musiken går ofta i moll men Nicklas Strandberg vill inte beskriva den som sorglig.

– Snarare mystisk, eller magisk kanske.

Festivalveckan inleds nu på söndag i Stora kyrkan med kören Octavas "Tribute to Pärt". På måndag kväll gör Nicklas Strandberg en egen orgelkonsert i Stora kyrkan. På tisdag i Gamla kyrkan framför en mindre ensemble, bestående av bland andra Jenny Michanek, Angelika Lindahl och Lars-Åke Wikström samt stråkmusiker verk av både Pärt och hans inspiratör J S Bach.

På onsdag är det Odensalakörens tur att tolka Pärt i Odensalakyrkan och på torsdag sjunger Motettkören i Stora kyrkan.

– Före den konserten föreläser författaren Torsten Kälvemark, som skrivit en bok om Arvo Pärt, i församlingsgården, berättar Nicklas Strandberg.

På fredag kommer en ungdomskör från Musikhögskolan i Tallin och sjunger i Stora kyrkan. Det kommer att bli något alldeles extra, säger Nicklas Strandberg:

– Jag ringde deras konstnärlige ledare, Pärtkännaren René Espere, för att höra om han kunde komma hit och medverka i festivalen. Och så kommer han med hela sin kör, det känns helt fantastiskt.

På lördag framför sångensemblen Primus8 tillsammans med Stora kyrkans förre organist Bengt Isaksson Pärts "Berlinermesse" och nästa söndag avslutas så veckan med "Te Deum" i en jättekonsert med Oratoriekören, manskören Y2010 och Östersunds orkesterförening.

För den som har möjlighet att komma ifrån på dagtid blir det också lunchkonserter med Pärtmusik i Stora kyrkan varje vardag under nästa vecka.

– Det är jag själv som håller i dem. Programmet har jag inte riktigt klart för mig. Det kan bli lite vad som helst, säger Nicklas Strandberg och ser en aning hemlighetsfull ut.

Åsa Eriksson Ahnfelt