Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Årets speljulklapp för familjer och partyspelare

Den 10 november släpps Microsofts storsatsning Kinect - en spelkamera som möjliggör kontrollöst spelande för Xbox 360-spelare.

Vi har, redan nu, hårdtestat den färdiga versionen och kommit fram till ett omdöme.

Kinect är, kort och gott, en hejdundrande braksuccé.

Annons

Kinect, kamera som möjliggör kontrollöst spelande på Xbox 360

(Microsoft)

Format: Xbox 360

Betyg: PPPP

Riktpris: 1499 kronor för Kinectkamera med spelet ”Kinect Adventures”, cirka 3000 kronor för Xbox 360 (4 gigabyteversionen), Kinectkamera och ”Kinect Adventures”.

Nu startar nästa etapp i konsolkriget. Nintendo och Sony har redan släppt sina rörelsekänsliga handkontroller - Wii-mote och Playstation Move.

Den 10 november släpps Microsofts motattack, men till skillnad från konkurrenterna använder man inga handkontroller alls.

Och att det är årets storsatsning för Microsoft råder det inga tvivel om - företaget har en reklambudget på en halv miljard dollar för Kinect.

Kinect är en motordriven kamera till Xbox 360, med ett antal sensorer som har möjlighet att scanna hela kroppens rörelse utifrån 24 punkter.

Dessutom känner kameran av din placering i det tredimensionella rummet.

Den motordrivna kamerfoten gör att du aldrig behöver bekymra dig om att ställa in kameran. Istället scannar den av rummet och justerar automatiskt vinkel utifrån spelarens längd.

Kinect har också möjligheten att känna igen tal och röstkommandon, men i dagsläget finns funktionen bara i engelsktalande länder (och eftersom din Xbox känner av vilket land du befinner dig i kan man inte kringgå detta genom att ange att du kommer från ett annat land).

Installationen är så enkel den kan bli.

Du pluggar in din kamera i konsolen via usb. Har du en nyare Xbox behöver du inte någon extra strömförsörjning. Har du den äldre versionen behöver du ett extra strömuttag (adapter medföljer).

Steg två är att definiera spelarytan, som ska vara mellan 1.8 och 3 meter djup, och kalibrerat den inbyggda mikrofonens ljudnivå.

Här kan det bli problem för trångbodda, eftersom spel som ”Kinect Adventures” kräver en ansenlig golvyta för att fungera optimalt. Det krävs i många fall ommöblering, om du inte har en sån loftvåning du sett i reklamfilmer för Kinect och Wii.

Användargränssnittet i Xbox Live har anpassats för de nya kontrollerna. Men än så länge är funktionerna aningen begränsade. Vill du kolla Facebook eller Twitter är det fortfarande handkontrollen som gäller, något som lär ändras med kommande uppdateringar.

En cool finess är att du kan låta kameran identifiera dig och automatiskt logga in dig på Xbox Live.

Spelandet då? Jo, det fungerar i de flesta fall utmärkt.

Så länge det handlar om stora rörelser, med hela kroppen, gör Kinect ett lysande jobb. Du styr med lätthet flotten i ”Kinect Adventures” eller tävlar i friidrott i ”Kinect Sports”.

Och i och med att du springer, hoppar och använder hela kroppen så bjuder Kinect på ett rejält fyspass. Belackarna, som hävdar att tv-spel förvandlar spelare till soffpotatisar, får tänka om.

En längre spelsession med Kinect är att jämföra med ett rejält tufft fyspass och under vår testperiod (första passet närmare 13 timmar) så fick vi smaka på en monumental träningsvärk, dagen efter.

Vid mer finmotoriska rörelser, som i racingspelet ”Kinect Joy Ride”, visar sig en del tillkortakommanden. Precisionen känns godtycklig och gör att det enkla kart-spelet mest känns frustrerande.

Kinect lär aldrig ersätta precisionsstyrningen hos traditionella kontroller i spel som ”Halo” eller ”Gears of War”, men det har å andra sidan aldrig varit tanken.

Å andra sidan fungerar bilkörningen i ”Kinectimals” betydligt bättre, så det kan vara en fråga om taskig programmering.

Och när vi ändå pratar om ”Kinectimals” så måste man ta upp den naturliga interaktionen som Kinect ger.

Att leka med de übersöta tigerungarna och se dem följa dina rörelser i rummet är en förtrollande upplevelse, som påminner om den i Kinect-demot med pojken Milo.

Min, snart, fyraårige son blev fullständigt tagen av djuren och verkade få känslan av att leka med en varelse av kött och blod.

Sammantaget överträffar Kinect våra förväntningar. Det kanske inte har samma minutiösa precision som Playstation Move eller Wii Motion Plus i finmotoriska rörelser, men de flesta releasespelen är mer anpassade för helkroppsrörelser och fungerar därför riktigt, riktigt bra.

Microsoft har lyckats skapa en ”Eye Toy”-kamera som fungerar som den ska, och mer därtill.

Blir den en succé? Absolut.

Microsoft har lyckats skapa nästa nivå i rörelsekänsligt spelande, och när upplevelsen finslipats med röstkontroller och justeringar av mjukvaran kommer Kinect att bli ännu bättre.

Till syvende och sist handlar allt om bra mjukvara, och här har Microsoft lyckats skrapa ihop en övertygande laguppställning till premiären (läs recensionerna här intill).

Kort sagt: Kinect är årets speljulklapp för familjer och partyspelare, utan tvivel.

(Nästa vecka kommer fler recensioner av lanseringsspelen till Kinect).