Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tre nya liftar växer fram i Åre

/
  • Sadelliftens bergstation monteras av Leitners italienska experter. Utsikten är suverän.
  • Här i Sadeln, mellan Totthummeln och Lillskutan, har man spektakulär utsikt både västerut och österut.
  • Den nya vägen går längs Totthummelns baksida innan den mynnar ut i nedfarten Viksvängen.
  • För att kunna komma åt att montera liftstolparna anläggs en väg högt upp på Totthummelns baksida,
  • Den nya vägen ringlar sig högt upp på Totthummelns baksida.
  • Fjällgårdsplatån. Här byggs dalstation för Fjällgårdsliften.
  • Fjällgårdsplatån. Stora förändringar vid Susabäcken.
  • I Tegefjäll pågår dels markarbeten och gjutning av fundament för dalstation liksom breddning av nedfarter. Enligt Skistar kommer Tegeområdet att få en helt ny karaktär med mycket fin skidåkning.
  • Här byggs dalstation till Tegefyran, Tegefjälls första stolslift.
  • Markarbeten för Fjällgårdsexpressen.

Det är full fart framåt för utbyggnaden av liftar och nedfarter i Åres skidsystem som inte sett en så stor satsning sedan kabinbanan byggdes 1976. Tre liftar växer fram samtidigt och på fjället blir det allt svårare att känna igen sig.

Annons

- En sådan här dag klagar man inte, säger snickarna som bygger teknikhus på fem olika ställen, just nu uppe vid Sadeln.

Nej det kan man förstå, sommarvärme råder trots att vi är en vecka in i september och utsikten är grym åt alla håll, det ter sig onekligen som ett toppjobb att vara här uppe.

Det är hit upp som den längsta av de tre nya liftarna ska gå, Sadelexpressen som börjar vid Högåsliftens dalstation i västra Björnen. På den har också arbetet kommit längst. Den granna illröda bergstationen är redan på plats och uppe på taket jobbar de italienska experterna från Leitner med finliret.

Nere på marken är det ett myller av aktivitet. Bilar och fyrhjulingar pilar fram och tillbaka på ett vägnät som ofta håller bättre standard än gatorna nere i byn.

Anders Aspholm, chef för Åres skidområde på Skistar, är jättenöjd. Allting flyter på bra, inga förseningar att tala om.

Åre ser fram emot nya moderna liftar som tar bort lite av byns "släpliftstämpel" och förbättrar åkningen. Men en sak oroar åtminstone de ortsbor och besökare som rör sig mycket på fjället under barmarksperioden. Det är de stora ingrepp som görs på Totthummelns baksida där gamla vältrampade stigar grävs av och sprängs bort för att ge plats till en transportväg.

Så vi frågar Aspholm:

Är det nödvändigt?

- Det är för att vi ska komma åt att montera de stolpar som ska stå där, svarar Aspholm.

Vägen kommer att vara kvar även efter att bygget är klart och landskapet längs Totthummelns baksida förändras således en hel del, men Aspholm tror att många kommer att se det som en fördel och välja den över leden.

Vid Fjällgårdsplan, där Fjällgårdsexpressens dalstation ska ligga, är det också stora förändringar. De gamla nedfarterna Snobbrännan och Tvättbrädan byggs om för att bättre ansluta till den nya liften och för att få plats med liftkö till den nya liften byggs en jättestor stödmur.

I Tegefjäll har nedfarter breddats och skog tagits bort för att förbättra den befintliga skogsåkningen. Gamla Tegefjällsliften är riven och en jättegrop vittnar om var dalstatonen för den nya Tegefyran, områdets första stolslift, ska stå. Där nere i gropen har gjutningsarbetena börjat.

- Skidåkningen här kommer att få ett enormt lyft, säger Anders Aspholm.

Annons