Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Stugägare i Tegefjäll bygger modern sittlift

/
  • Liftarna i Tegefjäll är ålderstigna och behöver bytas ut om anläggningen ska kunna utvecklas. Bolaget Tegeliften AB vill pressa fram utvecklingen genom att bygga en modern snabbgående fyrstolslift som ska ersätta Tegefjällsliften. Foto: Elisabet Rydell-Janson

En grupp stugägare har bildat ett bolag för att bygga en modern stolslift i Tegefjäll. Liften ska sedan hyras ut till Skistar som ska stå för driften.

Annons

– Vi tycker vi har en pärla här i Tegefjäll som inte utnyttjas. Tegefjäll har hamnat lite i bakvattnet mot centrala Åre och Björnen där det satsas nu, det vill vi ändra på, säger Mats Rosenlund, styrelseordförande i det nya bolaget.

Han ingår i en grupp på ett tiotal personer, alla stugägare i Tegefjäll, som länge diskuterat att liftsystemet i Tegefjäll måste moderniseras och servicen bli bättre. För några år sedan fick de via Skistar en idé presenterad för sig hur det kunde göras. I våras bestämde de sig och bildade bolaget Tegeliften AB, där var och en satsat 10 000 kronor för att bygga en snabbgående fyrstolslift som ska gå i ungefär samma sträckning som nuvarande Tegefjällsliften.

Bolagets uppgift är att bygga liften som Skistar sedan ska hyra och drifta. Skistar ingår i bolaget som minoritetsägare till 24 procent av aktierna. Bolaget är också medlem i Åres destinationsbolag men den sex man starka styrelsen består helt av representanter ur Tegefjälls största bostadsrättsföreningar.

Rosenlund medger att ingen av dem har gjort något liknande tidigare, men idén är inte helt ny, den har använts tidigare i Vemdalen, med lyckat resultat.

– Så vi uppfinner inte hjulet hela vägen, säger Rosenlund.

Uppgiften just nu är att söka näringslivspengar. Hela projektet kommer att kosta 25 miljoner kronor.

– Men det är inte det vi behöver utan vi söker delfinansiering, påpekar Rosenlund.

Delfinansiering behövs för att få tillgång till tillväxtpengar.

– Och kriterierna för de här tillväxtpengarna är att vi måste ha näringslivet i Åre med oss, det är där vi är så att säga, säger Rosenlund.

Modellen är alltså från Vemdalen där Skistar inte heller hade för avsikt att själva bygga lift. Men markägare kunde påskynda bygget av nya liftar genom att ordna finansieringen i ett eget bolag som startades enbart för att bygga lift.

– De har byggt liften på det här sättet och kommit åt tillväxtpengar. Därefter går Skistar in och arrenderar liften av bolaget under 20-30 år, den period det tar för liften att bli avskriven, förklarar Mats Rosenlund.

Liften tillfaller sedan Skistar. Det är alltså, om man vill vara lite elak, ett sätt för Skistar att få en lift byggd utan att behöva satsa en massa egna pengar. Nyckeln är att Skistar bara äger en liten del av aktierna, för vore Skistar majoritetsägare i bolaget som bygger liften skulle det inte bli några pengar från Tillväxtverket eftersom de aldrig ger pengar till börsnoterade bolag.

Tidplanen för projektet är minst sagt tajt. Ett aktieprospekt prepareras nu och en nyemission ska vara färdigtecknad i höst. I december ska liften beställas. Den gamla liften ska sedan rivas i april, lagom för byggstart i maj 2013.

Invigning i december 2013.

På söndag, på höstmarknadens sista dag, håller bolaget ett informationsmöte i Tegefjäll om den nya liften.

Mer läsning

Annons