Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kabinbanan i Åre fortfarande nedisad

/
  • Kabinbanan är inte för gammal och inte enda sättet att ta sig upp till högzon. Men den är jätteviktig för Åre och det är tråkigt varje dag den inte går, säger Skistar Åres drift- och säkerhetschef Anders Aspholm.
  • Kabinbanan är inte för gammal och inte enda sättet att ta sig upp till högzon. Men den är jätteviktig för Åre och det är tråkigt varje dag den inte går, säger Skistar Åres drift- och säkerhetschef Anders Aspholm.

Sedan den 3 januari har kabinbanan i Åre varit ur funktion och nu går debatten het bland Årebor och skidgäster. En del anser att den är för gammal och utsliten. Andra menar att liftkorten borde vara billigare när kabinen inte är i gång.

Annons

Den 3 januari var det hårt väder och kabinbanan stängdes för trafik. När den mindre än två timmar senare skulle köra ner med fyra anställda ombord hade nedisningen gjort sitt. Det tog tvärstopp och de anställda fick firas ner med linor.

– Det som hände var att det byggdes upp is på ett vändhjul uppe på bergstationen, vilket det aldrig har gjort tidigare. Sedan klev linan av och då fick vi sådana skador däruppe så att det kommer att ta tid, säger Skistar Åres drift- och säkerhetschef Anders Aspholm.

Sedan dess har kabinbanan stått. "Tekniskt fel. Reparationer är påbörjade", skriver Skistar på sin hemsida och på skyltar i skidområdet, men ingen vet exakt när det blir klart.

Under tiden växer kritiken. Vanligen med argument som "den står ju jämt", "den är gammal och utsliten" eller "liftkortspriserna borde sänkas".

Men frågan är mer komplex än så, menar Aspholm.

Förr öppnades inte kabinbanan förrän till sportloven i februari. Mycket av den värsta nedisningen kunde därför undvikas.

– Tidigare så paketerade vi kabinbanan, man riggade så att den inte kunde röra sig någonting. Och då klarade den isproblematiken bättre, men det har vi slutat med eftersom vi vill kunna öppna fjället tidigare. Och det är för att vi tycker det är så pass unikt.

I år har man kunnat öppna rekordtidigt och det gäller inte bara kabinbanan - även gondolen öppnade tidigt liksom nu också Tväråvalvet som aldrig varit öppet så här tidigt förr.

Det finns alltså andra sätt att ta sig upp till högzonsområdet även när kabinbanan står.

Som lift betraktad är kabinbanan inte alls effektiv.

– Den tar folk högt men kapaciteten är sämre än en släplift, säger Aspholm, som dock är den första att erkänna att den har ett starkt symbolvärde.

– Jag tycker kabinbanan är fantastisk och den har betytt enormt mycket för Åre. Det är jättetråkigt att den står, tycker han.

• Men skulle det göra någon skillnad om den var nybyggd? Folk säger ju ofta att den är så gammal och utsliten?

– Nej, svarar Anders Aspholm. Det här har ingenting med ålder att göra, den hade lika gärna kunnat vara byggd i går – det hade hänt i alla fall. Dessutom är alla vitala delar är nybytta. Styrsystem, hela elektroniken, både bärlinan och draglinan är nyligen bytta. Att den är gammal spelar i sammanhanget ingen roll.

• Men om det är så väderutsatt är det då rimligt att tro att kabinbanan ska kunna köras så här års?

– Jag tycker ju det. Men man får ju vara uppmärksam på väder och vind och den kommer ju inte att kunna gå alla dagar. Det har vi inte klimat till.

Mer läsning

Annons