Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Åre kommun lovar åtgärder för säkrare hållplats

Åre kommun ska skyndsamt förhandla med Vägverket om att förbättra Tossöbarnens trafikfarliga busshållplats. Hastighetssänkning, heldragen linje och förbud mot vänstersväng är alternativ som diskuteras.

Annons

I torsdagens LT lovade Leif Nord, (M), ordförande i Åres barn- och utbildningsnämnd, att någon form av lösning skulle presenteras för de oroliga föräldrarna på Tossön innan veckan var över.

Bakgrunden är det principbeslut kommunen tagit att skolskjutsberättigade barn i första hand ska använda linjetrafik istället för skoltaxi där det går, vilket fått till följd att Tossöbarnen varje morgon tvingas korsa den tungt trafikerade E14 för att ta skolbussen till Järpen från en helt oskyddad hållplats med en gammal skylt som enda markering.

Nord håller med föräldrarna om att hållplatsen är olämplig, speciellt som den används som omkörningsfil när bilister bromsar in för att svänga vänster in mot Tossön. Han har dock hela tiden framfört att kommunen inte kan göra något på egen hand eftersom Vägverket (numera Trafikverket) äger vägen.

Lösningen blir därför att diskutera med Trafikverket om förbättringar. Nord nämner tre: sänkt hastighet från 90 till 70, heldragen linje för att eliminera att hållplatsen används som omkörningsfil, och att förbjuda vänstersväng in till Tossön.

Och det ska ske så fort som möjligt.

Att flytta hela hållplatsen är däremot inget alternativ i dagsläget. Ett förslag man tittat på är att låta bussarna svänga in till Tossön och hämta barnen där, och sedan komma ut på E14 igen. Men det gick inte, enligt Nord.

– Det är för trångt, bussarna kommer inte runt, säger han.

Nord tillbakavisar också kritiken från oppositionen att alliansen bara lyssnar på dem som skriker högst istället för att tillämpa den utredning över dåliga hållplatser som faktiskt redan finns.

Nord påpekar att den utredningen var hans idé och gjordes i syfte att åtgärda dåliga hållplatser tillsammans med Länstrafiken och Vägverket.

– Vi har många hållplatser som inte är bra och jobbar naturligtvis vidare på att säkra dem. Att skrika högst ska inte vara ett argument för att få sin vilja igenom men vi tycker att man måste kunna backa ett steg om man ser att det finns fog för kritiken, säger han.