Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Arbetsvillkor måste räknas in i anbuden

Snåla politiker har gjort det möjligt att försämra villkoren för de anställda i Sydsverige.
Därför är oron stor inför den stundande upphandlingen av Norrtågs trafik.
Seko ställer nu krav på att sociala villkor skrivs in i upphandlingen.

Annons

Som argument använder de alltså tågstrejken i Skåne. Där upphandlades tågtrafiken till lägsta möjliga pris, 250 anställda varslades om uppsägning, varav 40 procent skulle få tillbaka sina jobb på deltid.

Seko i vårt område har alltså sett vartåt det barkar.

Därför träffade Seko, med ombudsmannen Roger Johansson i spetsen, Norrtågs styrelse i Östersund under måndagen för att kräva att sociala villkor skrivs in i upphandlingen av tågtrafiken från 2016.

Seko har även tagit fram en kritisk rapport "Spårlöst försvunna rättigheter" där medlemmar vittnar om otrygghet och dumpade villkor i samband med offentlig upphandling.

"Orosmolnen är starkt kopplade till de upphandlingar som görs av svenska myndigheter", skriver de.

Rapporten visar att det är mycket sällsynt att de olika regionala huvudmännen ställer sociala krav i upphandlingen.

– Jag upplever att det fanns ett intresse från ledamöterna, de ställde många frågor om service ombord och deltider, säger Roger Johansson.

– Det var en bra dialog men vi vet som sagt inte vad det landar i, säger Bert Persson, Seko trafik Västernorrland.

– Vad vi försökte visa på är att branschen behöver stabilitet och långsiktighet och att våra förslag är konkurrensneutrala. Skulle alla upphandlade parter ställa samma krav, då skulle företagen konkurrera på samma villkor, säger Roger Johansson vidare.

– Skulle man sluta köpa till lägsta pris då skulle företagen också börja tjäna pengar. En bransch där inget företag tjänar pengar utvecklas heller inte, fortsätter Roger Johansson. Det går inte att pressa priserna något mer, nu gäller det att hålla en jämn och bra nivå och det har dessa politiker ansvar för att göra.

När man går in och kapar på de anställdas villkor och löner, då tar man det allra sista som går för att pressa priserna, menar de.

– Vi vet aldrig med bestämdhet om vi får fortsätta arbeta efter en ny upphandling, säger Christina Viberg som representerade kundvärdarna Botniatåg. Jag har själv fått både en lägre tjänst och lönesänkning.

Thomas Hägg, ordförande för Norrtågs styrelse säger att de kommer att ta hänsyn till sociala krav i deras resonemang inför upphandlingen.

– Men det är ordet krav på verksamhetsövergång med bibehållna villkor, som är en svår juridisk nöt att knäcka, säger han. Ska man göra det juridiskt rätt innebär det att man måste ha personnummer och namn på samtliga vid upphandlingen.

– Vi har inget arbetsgivaransvar i Norrtåg AB, det är operatören som har.

Thomas Hägg säger även att han vet att Socialdemokraterna i Norrlandslänen vill att det ska ställas krav, men han är inte så säker på att landstingen vill betala merkostnaderna.

– Det är landstingen som finansierar nettokostnaden, de måste också ta ställning till hur mycket de kan betala.

– Men säger ägare och finansiärer att detta SKA vara med, då får vi lyda.

Han tror inte att någon i styrelsen är emot att det ställs sociala villkor och juristerna tittar också på frågan. Och Norrtåg lovar ändå att de vill göra det så bra som möjligt för de anställda.

Socialdemokraterna i samliga Norrlandslän har i en debattartikel ställt krav på Norrtåg att ni inför den stundande upphandlingen av Norrtåg ska ställa höga krav på sociala villkor.