Annons
Vidare till ltz.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Är det här en fyrhjuling eller en skoter?

Vad händer om du sätter band på din fyrhjuling? Är den då en skoter eller fortfarande en fyrhjuling? Den frågan är det svårt att få ett svar på. Varken polisen eller transportstyrelsen är säkra på hur det ligger till.

Tore Eliasson från Frösön har köpt en bandsats till sin fyrhjuling. Det gör att han kan ta sig fram nästan överallt och maskinen kan dra tunga laster. Men nu kan han enligt alla bestämmelser inte köra efter en skoterled, eftersom fyrhjulingen inte räknas som skoter, om inte Tore gör en ny registreringsbesiktning på sin maskin.

– Här har jag satsat 50 000 kronor på att sätta band på min fyrhjuling och så visar det sig att jag kör olagligt. Det är konstigt att jag inte fått upplysningar om det innan köpet, tycker Tore.

Anna Persson är handläggare på transportstyrelsen i Borlänge. Hon är själv osäker på vilka regler som gäller när man sätter band på en fyrhjuling.

– Men så mycket är klart att bygger man om sin fyrhjuling från sitt ursprungliga skick, då ska det göras en ny registreringsbesiktning. Men om det då blir en skoter vet jag inte riktigt, säger hon

– En skoter ska ha både medar och band, men en ombyggd fyrhjuling har ju bara band, säger hon och ber att få återkomma i frågan.

När Anna Persson återkommer till telefonen har hon pratat med en kollega som har berättat att det är vid själva registreringsbesiktningen som det bestäms om fyrhjulingen ska bli en skoter eller fortsätta vara en fyrhjuling.

Vad händer när hjulen sätts på igen vid vårkanten?

– Då ska det åter göras en registreringsbesiktning

Så det ska göras två registreringsbesiktningar om året på fyrhjulingen?

– Det stämmer, säger Anna Persson

Per-Anders Blommefors är tekniskt ansvarig på Svensk bilprovning. Han säger också att när fyrhjulingen har byggts om ska det ske en registreringsbesiktning.

– Sedan får vi se om det är en skoter eller en lätt terrängvagn, det beror på vikten. Väger fordonet under 400 kilo så kommer den att klassas som skoter.

Få man köra på skoterleder med den då?

– Det har jag inte en aning om. Vi kan bara den tekniska biten, säger Per-Anders Blommefors.

Chefen för trafikpolisen i Östersund, Anders Könberg, håller med om att det är en djungel av bestämmelser när det gäller terrängfordon.

– När det gäller fyrhjulingar så är det den ursprungliga registreringen som gäller. En fyrhjuling kan vara en traktor, moped eller motorcykel. Den registreringen gäller även om ägaren monterar band i stället för hjul. Då ska samma regler gälla och då får köra man inte köra på exempelvis skoterleder med fordonet.

Om ni står vid en skoterled och har exempelvis en blåskontroll, vad händer om det då kommer en fyrhjuling med band?

– Är föraren nykter och har godkänd skatt och försäkring, då får föraren oftast fortsätta. Kanske vi säger till att fordonet inte får köras på skoterled och det är bäst att föraren kör hem, säger Anders Könberg.

Petter Larsson är säljare på Yamaha center i Östersund. Han säger att bandsatser till fyrhjulingar blir mer och mer populära men att butiken inte tar något ansvar för att kunderna använder sina ombyggda fyrhjulingar på rätt sätt.

– Vi har mest sålt de här tillbehören till skogsägare och renskötare och då är det inga problem när det gäller användandet.

Så ni talar inte om vilka regler som gäller?

– Nej de verkar ju ändå vara så luddiga.

Tror du att de som sätter på band på sin fyrhjuling gör en registreringsbesiktning?

– Nej det tror jag ingen gör, säger Petter Larsson.