Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Anrika Fjällbrynt kan vara nära en försäljning

Milkos dotterbolag Fjällbrynt kan vara på väg att säljas. Enligt uppgifter som LT tagit del av så har två tänkbara köpare visat intresse för det anrika varumärket.

Annons

I torsdags hölls ett styrelsemötet i koncernen Milko och en punkt på dagordningen handlade om en försäljning av det helägda dotterbolaget Fjällbrynt. Det anrika varumärket står bland annat för produkterna messmör och mesost men också för den bredbara mjukost som tillverkas inom Milkokoncernen.

Bolagets vd Göran Henriksson är förtegen om eventuella diskussioner i styrelsen men säger att frågan om en försäljning av Fjällbrynt är aktuell.

– Fjällbrynt har alltid sökt intressenter och till och från så resonerar vi om det. Sedan om det handlar om en försäljning helt eller delvis det är en ständigt pågående diskussion i styrelsen.

De uppgifter som LT fått del av pekar på att två stycken konkurrerande varumärken har visat intresse för Fjällbrynt. När frågan om en eventuell försäljning ska tas upp av styrelsen nästa gång är osäkert men även de som jobbar på Fjällbrynt i Östersund känner till planerna.

Greger Andersson är ordförande för livsmedelsfackets klubb på Milko i Östersund och sitter som representant för arbetstagarna i Fjällbrynts styrelse.

– Vi har inte fått veta så mycket mer än att Fjällbrynt är till salu, säger han.

Att bolaget kan komma att säljas helt eller delvis har naturligtvis lett till en del spekulationer hos den personal som jobbar med de olika produkterna.

– Det är väl ingen jättestor oro direkt men visst funderar vi på vad som ska hända.

Greger Andersson säger att bolaget går bra ekonomiskt och att det inte är någon belastning för Milko. Hans gissning är att koncernen kanske behöver få in pengar och därför planerar för en försäljning.