Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Anna coachar mot bättre form

Traditionell bantning räcker inte för att nå formen.

Och allt fler väljer att motionera på någon av stans gym.

– Det kan räcka med två-tre träningstillfällen i veckan för att få bra resultat, säger Anna Ullström, personlig tränare och daglig ledare på Sportsgym Scandinavia.

Annons

Just nu råder en febril aktivitet på gymmen i Östersund. Många passar på att lösa träningskort. Ofta i anslutning till ett nyårslöfte om att komma i bättre form till sommaren.

– Vi har två stora perioder när det kommer mycket nytt folk. Dels på hösten efter sommaren. Och så nu vid nyår, säger Christer Stefansson, personlig tränare på Sportsgym Scandinavia.

För många som just startar upp träningen går det ofta bra de första 6-8 veckorna. Sedan kommer kanske en förkylning eller en skidresa på sportlovet i mellan och bryter av de nya goda träningsvanorna.

– Man måste hitta olika sätt att motivera sig på. Och får man ett avbrott i träningen så gäller det att skynda långsamt, säger Anna Ullström som också är personlig tränare på Sportsgym.

För att komma i form kan det räcka med två-tre pass i veckan. När det gäller eventuella superdieter för att gå ner X antal kilon i veckan så är Anna Ullström skeptisk.

– Vi rekommenderar att man äter vanlig bra mat enligt tallriksmodellen, säger hon.

När Länstidningen besöker Sportsgym dagen innan nyårsafton har Anna Ullström personlig träning med klienten Linnéa Sandberg som i höstas bestämde sig för att köpa ett paket på tio tillfällen med personlig träning.

– Jag tyckte inte att jag kom någon vart med min träning. Jag har gjort Klassikern (Svensk klassiker) en gång. Målet är att göra den en gång till och förbättra mina tider, säger Linnéa.

Hon har ett bra knep för att behålla träningsmotivationen.

– Att anmäla sig till olika lopp är ett bra sätt att se till att man tränar, säger hon.

Dagens pass är en blandning av kondition, rörlighet och styrka.

Efter en uppvärmning med roddmaskinen tar Anna UIlström genom rörlighetsträning med sopkvastsstång följt av intervaller på löpbandet.

– Vi kör en minut långa intervaller med trettio sekunders vila och totalt tolv intervaller, säger Anna UIllström.

Efter löpningen avslutas Linneas pass med lite träning av axlarna och bålstabilitet med medicinboll.

Länge vände sig kommersiella gym mest till redan frälsta kroppsbyggare och hälsofreaks av olika slag. I dag har det vänt. I takt med att allt fler gym öppnas så blir det allt viktigare att nå större och större målgrupper.

Den största och viktigaste målgruppen är "vanligt folk" utan tidigare större träningserfarenhet. Det är också där som efterfrågan på personlig träning växt de senaste åren.

– Vi har ökat antalet personliga tränare, säger Anna Ullström.

Den bilden bekräftar Ida Ottosson, en av fyra personliga tränare på Fristilen. Hon ger ett exempel på hur gymmen hela tiden försöker hitta nya målgrupper. Exempelvis de som tycker att det blir för dyrt med personlig tränare.

– Numera kan man köpa personlig träning ihop med andra, säger hon.