Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ändrad verklighet kräver nya metoder

Annons

Läget i Transportbranschen är allt annat än gott. De öppnade gränserna för långtradartrafiken har inte genomförts på ett seriöst sätt.

Rätten att genom så kallat cabotage köra ett visst antal frakter i ett annat land, missbrukas i så hög utsträckning att mängder av utländska chaufförer och långtradare befinner sig i Sverige och kör varor för priser långt under vad seriösa svenska åkerier kan erbjuda. Detta blir möjligt genom ett oblygt utnyttjande av utländska chaufförer. Som på byggena är svensk transportbransch en arbetsmarknad där lönen beror på var du kommer ifrån i stället för vad du gör. Det är ohållbart för åkerierna, och det är ohållbart för de fackligt anslutna chaufförerna.

Transportfacket öppnar därför för en stor förändring av den svenska modellen på sitt område.

Traditionellt blir kollektivavtalen rättesnöret i branschen i kraft av hög organisationsgrad, facklig styrka och ömsesidig respekt gentemot arbetsgivarsidan. När den styrkan minskat genom illojal konkurrens och social dumpning är det nödvändigt att tänka i nya banor.

Transport vill därför utreda om det i stället för går att allmängiltigförklara kollektivavtalen efter en modell som finns i både Finland och Norge. Genom ett riksdagsbeslut görs kollektivavtalen därmed bindande för alla arbetsgivare i branschen, inte bara de som skrivit under kollektivavtal. Värt att notera är att arbetsgivarsidans Transportgruppen också vill undersöka hur det ska gå till. Transports ordförande Lars Lindgren lutar åt den norska modellen som innebär att en allmängiltigförklaring bara kan bli aktuell om en bransch är utsatt för social dumpning.

Det låter som en rimlig väg för en bransch som riskerar att slås ut om inget görs.