Annons
Vidare till ltz.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Ambulansen – ett rullande sjukhus

Det både hörs och syns i trafiken. Ett rullande sjukhus som räddar liv. Ambulansen är fordonet som alla har sett - men som ingen vill åka med.

Den står på en asfaltsplan. En bjärt färgklick med illgul lack som tillsammans med röda och gulgröna fluorescerande reflexmönster lyser upp den grå omgivningen. Så är också en ambulans gjord för att synas. Eftersom den fungerar som ett rullande sjukhus är den betydligt större och tyngre än en vanlig personbil. Men ganska enkel att köra.

- Det svåra är att man aldrig kan räkna med hur andra trafikanter kommer att bete sig. Det gäller att köra förnuftigt, vara tydlig och inte göra något oväntat. Även om det är bråttom, fastslår Stefan Jönsson, koordinator för ambulanssjukvården vid Sahlgrenska universitetssjukhuset i Göteborg.

Extra batteri

Vad är det då som skiljer en ambulans och en vanlig kärra åt? Fordonet framför oss är skåpbilen Mercedes Benz Sprinter 319 som byggts om till ambulans med bland annat en bår och två sittplatser baktill.

Själva kraftkällan är original, en sexcylindrig turbodiesel, medan chassit har styvats upp. Inuti har metervis med nytt kablage installerats för att täcka upp radiosystem, extraljus och övrig utrustning.

- Eftersom elektroniken drar väldigt mycket ström har bilen ett extra batteri. Det ska laddas så fort vi parkerar i garaget och när vi är ute på jobb kan bilen stå med motorn igång. Det funkar fast man tagit ur nyckeln och låst dörren, berättar sektionsledaren och ambulanssjuksköterskan David Gembäck.

Bryter regler

Han öppnar skjutdörren till det bakre utrymmet och visar upp alla hjälpmedel. Från syrgas och EKG-apparat till slemsug och tryckförband. Dubbeldörrarna i bilens bakända blottar ännu fler ting som är noggrant placerade i fack - lyfthjälpmedel och barnakutväska, bäckengördel, nackkrage och trappklättrare.

Själva förarmiljön är av enkelt snitt. Vid ratten finns ett reglage för den digitala kommunikationsradion Rakel samt en konsol med knappar för blåljus, siren och arbetsbelysning.

Gps-skärmen visar information om uppdragen och fungerar även som backkamera, medan backspegeln kan visa rörliga bilder av vad som händer i det bakre utrymmet.

- Under utryckning får vi bryta mot de flesta trafikregler men gör det under eget ansvar. Vi får lappade bilar när vi parkerar och blir plåtade av fartkameror ibland. Sådant får vi bestrida i efterhand, förklarar Stefan.

Bilister i vägen

De flesta bilister uppmärksammar när en ambulans kör med blåljus och sirener. Men inte alla. Mobiltelefonen får nämligen många att bli både blinda och döva i trafiken.

- Man kan aldrig ta något för givet. Det händer att bilister tvärstannar och är i vägen när vi kommer. Andra verkar inte bry sig och vissa kan till och med köra om oss på insidan. Det bästa är om de försöker lämna plats och undviker hastiga undanmanövrar, avslutar Stefan Jönsson.

Robert Lagerström/TT Spektra

robert.lagerstrom@ttspektra.se