Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Amatörteatersverige kommer på besök

"Grillkväll med pojkarna" från Kalix eller en pjäs om folkmordet i Rwanda från Västerås? Sista helgen i maj kommer amatörteatrar från hela Sverige på besök. Östersunds teaterverkstad tar emot gästerna.

Annons

Väggarna i foajén till Östersunds teaterverkstad på Bangårdsgatan har fått en teaterröd ansiktslyftning och toaletterna en makeover. Högt uppe under taket i den svarta teaterlokalen, som en gång för länge sedan var gymnastiksal, hänger Rebecca Wilhelmsson ljus. 

Räcker det till för att ge skuggeffekten av galler som gästspelet vill ha? Hon och Torben Sundqvist resonerar om rån och kannor. Det är en hel del som ska vara klart när Amatörteatersverige kommer på besök sista helgen i maj. Det är här och på Storsjöteatern som festivalen håller till. 

ATR:s amatörteaterfestival hålls vartannat år i samband med kongressen. Varannan gång i Västerås, varannan gång på något annat ställe. Onsdag den 28 till lördag den 31 maj gästar elva produktioner från Kalix i norr till Vimmerby i söder Östersund.

Festivalen öppnar med ett gästspel från Hackås där ortens teaterverkstad tidigare i vår firade sitt 30-årsjubileum med en helt utsåld uppsättning av Molières "Den inbillade sjuke". Nu ges alltså en ny möjlighet att se pjäsen, den här gången på Storsjöteaterns scen. 

– En av mina favoriter är Teater Nea från Stockholm. De brukar göra genomarbetade, smarta uppsättningar. "Hundliv" är en monolog på 75 minuter av Sara Kadefors, säger Torben Sundqvist som är verksamhetsledare på Östersunds teaterverkstad.

– Från detta till en stort upplagd krönika från Göteborg om Joe Hill, säger han. 

Teater Durken från Göteborg berättar i "Vilsebarn, berättelser om en familj" med tolv personer på scenen om utvandrare och invandrare och Joel Hägglund som blev till Joe Hill när han emigrerade till USA. 

Musikalen "Kär som fan" har ett Fucking Åmål-tema med många yngre på scenen medan "Mördarnas barn" med Teater Oliver från Västerås handlar om Rwanda år 2014, 20 år efter folkmordet. Teater Bröt från Kalix ger "Grillkväll med pojkarna" där en far och hans två söner samlas på en isolerad ö runt grillen. "Alla är vi änglar när vi dör" utspelar sig i ett amerikanskt fängelse där tre kvinnor sitter i dödscell. Den är skriven av Pia Widlund, en lokal farsdrottning som växlat spår. Den som såg Riksteaterns uppsättning av Pinters "Älskaren" tidigare i vår får en chans att se den i Örebrogruppen Nya Teaterns tappning under festivalen. 

Torben Sundqvist har själv inte sett några av uppsättningarna som juryn valt ut men eftersom han sitter med i ATR:s förbundsstyrelse har han varit med och tagit fram kriterierna: De utvalda pjäserna ska vara socialt intressanta, konstnärligt förnyande för amatörteatern, angelägna eller ha ett udda tema, vara sceniskt intressanta och gärna ha en viss geografisk spridning. 

– Jag är nyfiken på var och en av de här, säger han och hoppas hinna se allt. 

Tanken är att grupperna ska kunna se varandra, men allmänheten har också möjlighet att köpa festivalarmband eller kvarvarande biljetter till enskilda föreställningar direkt vid dörren. 

Förutom föreställningarna ges också workshops med Nordcirkus från Åre, med Västerås lekfanatiker och med Marvin Yxner, som var med och importerade teatersport till Sverige.  

Varje kväll hålls teatersamtal kring den gångna dagens pjäser med dramatikern Isa Schöier eller Marvin Yxner. Dessutom arrangeras teatercaféer med mindre framträdanden. Och, kanske viktigast av allt: 

– Det kommer alltid att finnas kaffe överallt, säger Torben Sundqvist. 

Det gäller att tänka på detaljerna.