Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Alx tvekar inför årets STCC-säsong

Alexander Danielsson tvekar inför årets STCC-säsong.

– Ekonomin är inte där, säger den förre östersundaren.

Annons

Läget för Danielsson är radikalt annorlunda jämfört med 07/08. Då var han en av de hetaste motorprofilerna i Sverige och enligt uppgift mycket nära F1. 2007 berättade Expressen att svensken jagades av italienska Toro Rosso.

– De har frågat om jag är intresserad, sa Alx till tidningen.

Därefter klev Renault in i bilden. Lyckade F1-test med teamet, 2007 och 2008 (bland annat på Silverstone) hade imponerat på testchfen Colin Hale. I november 2007 blev Danielsson intervjuad av TT och avslöjade sensationella uppgifter:

– Vi sitter i slutförhandlingar. Jag väntar bara på besked från min manager. Jag kan bli en av 22 förare nästa år. Nu håller jag andan.

F1-planerna gick emellertid i stöpet och i dag sitter Alx i en helt annan sits. Någon F1-styrning är knappast aktuell.

Alx har hunnit bli 31 år och varvat ned när det gäller internationella ambitioner. Numera satsar han mest på sitt eget racingföretag (Danielsson Motorsport) och deltagande i STCC. Om det blir någon körning i årets STCC.

Danielsson är struken i fredagens premiär på Mantorp och överväger också att hoppa över race 2 på Ring Knutstorp.

– En STCC-säsong kostar tre miljoner kronor och ekonomin är inte där den borde vara. Jag vill inte ha ett skitår till och tänker göra det ordentligt om jag ska vara med.

Den ljumma responsen från näringslivet bottnar, enligt Alx, främst i två tveksamheter:

1. En rädsla för en ny lågkonjunktur. 2. Den nya och konkurrerande TTA-serien.

– Sponsorerna är oroliga att det som hände 08/09 kommer att följas av en ännu värre kris på grund av det som händer i Europa. De flesta företag vill ha en utgång när som helst. Det är den trenden; att man bara vill engagera sig för stunden.

– Dessutom strular TTA till det. Sponsorerna tvingas välja och då kanske de avvaktar i år för att inte lägga alla ägg i en korg.

* Hur ser du på den närmaste framtiden?

– Det är mycket som kommer att vara oklart långt förbi premiären. Det tar minst två-tre helger innan vi vet om vi är med i den stora STCC-klassen. Eventuellt kommer vi till start med vår andra bil framöver, med mig bakom ratten.

– Om vi ska köra innebär det att vi behöver bygga om en av bilarna och det är en investering på 500 000 kronor. Däremot kommer vi att låna ut bil till Niclas Olsson, samma bil som jag körde i fjol.

Det är inte ens säkert att Alx kommer till start under STCC-helgen på Frösön i augusti.

– Jag har satt ihop ett helt koncept som jag är väldigt stolt över, men det har varit noll samtal från näringslivet i Jämtland. Jag orkar inte ro runt ett sånt projekt för ingenting. Jag är tillräckligt kompetent för att få plats i STCC, men jag gör det inte utan att vi har ekonomi för det.

Kanske dyker Alx istället upp i TTA.

– Det spåret är inte helt dött. Men jag utesluter inte någon annan serie heller om sponsorerna vill.