Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Alx lägger ned teamet – tar upp förarkarriären på nytt

Alexander Danielsson lägger ned sitt racingteam – men varvar upp sin egen körning.

– Inom ett par dagar kommer en pressrelease, avslöjar Alx.

Annons

Även om Alx säljer sin verksamhet (allt från trailers, depåutrusning, till tävlingsbilar med mera) gör han tvärtom med sin egen karriär.

Sedan försäljningen av DMS-teamet blev aktuell har det börjat hända saker.

– Plötsligt har det vänt. Många team har hört av sig och vill att jag ska köra för dem. Inom några dagar kommer det en pressrelease.

Alx tror att anledningen till intresset är hans bekräftade körskicklighet, men också något annat.

– Har man ett eget team blir man "teamsmittad". Ungefär som en etablerad och duktig förare som Jan "Flash" (Nilsson). Ingen vill anställa förare som, likt honom, har ett eget team. Jag har känt av det. Jag har inte haft tid för en egen karriär.

Det har överhuvudtaget inte funnits tid för mycket annat än teamet. Under intensivperioder har det vissa dagar varit nästan 20 timmars jobb. Allt från planering, service, resor, tvätt av bil, fixande med utrustning – till körning av bilen. Familjen, egen träning och hälsan har fått stå tillbaka.

– Vi kunde inte ha det så längre. Då hade jag och teamchefen Daniel Edlund, från Frösön, jobbat ihjäl oss. Folk pratar om att gå in i väggen. Förmodligen har jag varit inne och rört mig i den väggen, ha-ha. Jag har har slitit ont, haft sömnlösa nätter och klarat mig på energidryck och vilja.

• Har du blivit bränd?

– Man kan säga att jag blivit vuxen.

Nu börjar en ny fas för Danielsson. Ett nytt jobb är påbörjat (försäljningschef för ett internationellt företag i bilbranschen, med svenskt säte i Täby och huvudkontor i USA). Dessutom är Alx peppad att uppta sin racingkarriär.

• Blir det en internationell satsning?

– Kan jag inte säga. Men är man duktig så. Däremot kommer jag inte att bryta ryggen av mig för att få någon obskyr körning i Frankrike. Nu är jag fri agent och om team vill att jag ska köra finns jag här. Klart är att jag kommer att köra en del i år.

Närmast blir det en körning på Anderstorp i en GT-klass, i en Ferrari. Sedan troliga inhopp i nya TTA-serien.

• Frösön (STCC) i höst då?

– Ja, det kan det absolut bli. Hur ofta får man en sån chans?

Frågan "varför Alx återupptar racingkarriären" har ett enkelt svar.

– Jag tror inte att folk förstår. Jag har absolut inget att bevisa. Jag har haft min resa. Jag är en komplett förare och jag kan vinna. Jämför mig med en toppspelare i fotboll. Sätt honom på planen och det kommer att bli bra. Så är det också med mig på racingbanan.

– Jag vill köra för att jag brinner för racing. Jag älskar det.

• Vissa säger att karriären för Alx är över och pekar också på att du aldrig nådde F1?

– Det låter dystert att få hård kritik för att inte ha fått köra F1. Hur många får göra det? Jag hade ändå betalt för att köra en F1-bil (Renault). Sedan Stefan ("Lill-Lövis") Johansson har ingen svensk fått betalt för att köra F1. Jag vann en av klasserna under F1, mot förare som i dag kör F1.

– 2008 var jag också bara två veckor ifrån att få ett treårskontrakt med Hondasponsrade Super Aguero i F1. Tyvärr hann inte teamet få den bankgaranti som behövdes av en av huvudsponsorerna.

• Hur mycket tänker du på det?

– Vad tror du? Det är tråkigt att höra hur folk kritiserar mig, men jag har aldrig misslyckats på banan. Jag har haft en fantastisk karriär. Däremot hade jag inte 140 miljoner kronor så att jag hade kunnat köpa mig en plats i F1.

• Hur stor betydelse hade pengarna för att det inte blev F1?

– 100 procent.