Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Allt färre får godkänt i kärnämnena

Andelen niondeklassare som fått godkänt betyg i matematik, svenska och engelska har minskat i Östersunds kommun.

– Det här är en varningsklocka, säger Gunnar Forsberg som är verksamhetsplanerare på barn- och utbildningsförvaltningen.

Annons

I går släppte Östersunds kommun betygsstatistiken för de niondeklassare som nyss gått ut grundskolan. Precis som tidigare skiljer sig statistiken mycket mellan de olika skolorna. Jämförelser bakåt i tiden visar också att resultatet för varje skola varierar mycket år från år. Till exempel så klarade 100 procent av niondeklassarna på Vallaskolan betyget godkänt i de tre kärnämnena förra vårterminen. I år så fallerade tre stycken elever vilket gör att andelen blir 92,3 procent i år.

Betygsresultaten har nyss rapporterats från de olika skolorna till barn- och utbildningsförvaltningen. Siffrorna kan komma att justeras och någon djupare analys har ännu inte gjorts. Men det finns tecken som tyder på en negativ utveckling när det gäller andelen elever som får godkänt i de tre kärnämnena. De som inte når upp till betyget godkänt i de här ämnena kan heller inte söka sig till de nationella programmen.

År 2005 var andelen behöriga elever 95,9 procent i Östersunds kommun. Den preliminära statistiken säger att siffran i år blir 87,8 procent. Det finns därmed en risk att andelen som inte blir behöriga till de nationella programmen är större i Östersund än i riket i stort. Det skulle också innebära att skolorna inte klarar det mål som satts upp av de lokala politikerna i Östersund.

Vad den eventuella nedgången beror på är svårt att veta men Gunnar Forsberg säger att man på barn- och utbildningsförvaltningen kommer att analysera resultaten och försöka se vilka faktorer som påverkat resultatet i den här riktningen. En faktor som kan ha haft inverkan är att många elever har valt att gå på friskolor i stället för inom den kommunala skolan. Gunnar Forsberg säger att friskoleeleverna generellt sett har har högre betyg än elver i den kommunala skolan.

Behörigheten till de nationella programmen utgår alltså från tre kärnämnen, matematik, engelska och svenska. Om man i stället tittar på elevernas betyg i samtliga ämnen – det så kallade meritvärdet – så ser statistiken bättre ut i Östersunds kommun. Det genomsnittliga meritvärdet för skolorna har inte ökat jämfört med förra året men har gått upp de senaste åren. Även detta kan vara en anledning till nedgången när det gäller kärnämnena.

– Vi har tidigare varit väldigt bra på att få alla godkända och behöriga till de nationella programmen. Men sedan har man sett att även meritvärdena kanske borde höjas. I samband med att man ändrat fokus så har man kanske missat något, säger Gunnar Forsberg.