Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sven-Olof Lindman — eldsjälen bakom Hotingtravet

/
  • Så här kunde det se ut när det var istrav under 50-talet på Hotingsjön. På bilden ser ni Casper Andersson.
  • Här står en ung och glad Sven-Olof Lindman efter att han har vunnit hästen Flygutt på ett lotteri.
  • Sven-Olof Lindman, som har varit ordförande i Hotingtravet sedan 1994, tror på en ljus framtid för travbanan ute på Andersnäset. ”En del som ser mörkt på framtiden säger att travet dör när jag dör. Men det tror inte jag. Bygden vill ha detta kvar.” Foto: Jonas Ottosson

Han kommer från hästbygden Brattbäcken utanför Hoting.
1968 blev han världskänd eftersom han hoppade upp på sin häst när vänstra tömmen gick av under ett travlopp.
LT har träffat Sven-Olof Lindman för att prata travsport, framtid och framför allt – travbanan på Andersnäset.
– I Hoting har vi två kända varumärken. Det är Ivars bil och Hotingtravet, säger han.

Annons

Utan hårt ideellt arbete och utan eldsjälar som Sven-Olof Lindman hade Hotingtravet aldrig haft en positiv utveckling.

Själv tonar han ned sin egen roll.

Han säger att de som arbetar runt travet är ett bra team som på senare år har fått en nytändning.

Inte minst med tanke på att travet fyllde 100 år för två år sedan.

Men låt oss backa bandet.

Att Sven-Olof Lindman blev intresserad av hästar föll sig rätt naturligt. Han växte upp i en hästtokig by – Brattbäcken.

Sven-Olofs pappa hade på den tiden (1950-talet) flera travhästar och arbetshästar.

– Jag började följa med på travtävlingar när jag var ung. Brattbäcken var en hästby på den tiden. I närheten av oss fanns det mer än 50 hästar inom en sträcka på tre kilometer. På 40-talet hade vi faktiskt två hästar som var och tävlade på Solvalla, säger han.

I norra Ångermanland var Brattbäcken travets vagga. Här kördes travtävlingar från 1923 till 1942 på isen i Tåsjön. Sven-Olof Lindman har fått det berättat för sig att det var en folkfest.

Men i och med att Hoting växte, mycket tack vare järnvägen, blev det bestämt att flytta travtävlingarna till Hotingsjön 1943.

– Där körde man fram till 1964 innan det blev klart med Andersnäset. Vi tvingades sluta köra på isen eftersom man hade börjat reglera sjön. Det var en person som for genom isen med plogmaskinen, men han klarade sig.

Att det blev just ute på Andernäset som travbanan anlades var inte självklart. Det var lite löst prat om Tåsjö och om ett område mot Dorotea.

Till sist blev det dock en 800- meters bana.

– Jag kommer ihåg den här tiden väl. Jag var med och arbetade ideellt. När det sedan var tävlingar stod jag ibland och sålde travprogram. Det var alltid en folkfest när tävlingarna kördes på isen.

Sista året som tävlingarna kördes på isen glömmer Sven-Olof Lindman inte. Han hade köpt en lott där första priset var en häst.

När lotteriet var klart stod Sven Olof med hästen Flygutt i sin hand.

– Det var mycket roligt. Flygutt var den första hästen som jag själv ägde.

Fyra år senare skulle samma häst göra Brattbäckensonen världskänd. På en travtävling i Östersund lossnade vänstra tömmen för Sven-Olof.

Han fick kasta sig upp på hästen för att få stopp på den.

– Det var direkt i starten, jag försökte sedan få hästen av banan. Fotografen som tog bilden tog några bilder när jag sitter på hästen. Bilden är världskänd och blev årets bild. Jag har sett den i amerikanska, japanska, tyska och italienska tidningar.

Mellan 1968 och 2001 gjorde Sven-Olof Lindman cirka 300 travlopp.

I dag äger han inga travhästar. I dag är allt fokus på jobbet som ekonom på Lastbilscentralen i Hoting och att vara ordförande i Hotingtravet.

– Det är svårt att äga och träna hästar när man har ett arbete. Jag hinner helt enkelt inte med det.

Varje år, i början av juli, hålls Hotingtravet. Enligt Sven-Olof Lindman har travet blivit en etablerad tävling i landet.

Nu är ett av travloppen med på tv – det så kallade lunchtravet.

– Vi slog publikrekord under 2007, det kom 4 100 personer när Järvsöfaks var här. Men även i fjol gick det riktigt bra ekonomiskt. Vi har lyckats bevara Hotingtravet som en familjefest. Det tycker vi är bra.

Nu finns det planer på att bygga nya dagstallar för hästarna. Ett projekt som ska vara klart 2010.

Hur ser framtiden ut för Andersnäset?

– En del personer, som ser mörkt på framtiden, säger att travet dör när jag dör. Men det tror inte jag. Bygden vill ha detta kvar. Jag tror på en lösning. Problemet är väl att vi bor i en avfolkningsby där det är svårt att hitta lämpliga personer.

Finns det några planer på att köra ett lopp på isen i Brattbäcken?

– Nej, men det hade varit roligt att göra en minnesgrej. Fast dagens isar är inget att lita på. Jag tror tyvärr inte det går.

Har du någon drömhäst som du skulle vilja se i Hoting?

– Vi har haft Järvsöfaks. Det var vår drömhäst. Men visst, det hade varit roligt att få hit Stig H Johansson. Jag har pratat med honom några gånger.

Sven-Olof Lindman reser sig upp ur stolen. Det är dags att ge sig ut till Andersnäset.

Utomhus är det snöstorm.

– Jag tror vi har skottat på Andersnäset och har vi tur så är det någon som tränar.

Men det har vi inte.

I stället får vi se en snötäkt travbana som längtar efter sommaren...

Mer läsning

Annons