Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nalle Hansson: Åre står sig i konkurrensen

/
  • Att det inte skulle ha hänt något i Åres skidsystem på 30 år är ett befängt påstående, säger Nalle Hansson, som kan peka på investeringar i liftar, nedfarter och snösystem för många 100-tals miljoner under den tiden. Åre står sig mycket bra i en internationell jämförelse, anser han.
  • Snön glöms ofta bort när man talar om Åres utveckling. Men utan den står man sig naturligtvis slätt som skidort.
  • Nalle Hansson med arbetsverktygen,             skidorna och snöborren. I 30 år har han haft Åreskutan som arbetsplats och kämpat hårt för att etablera Åre som internationell skidort. ”I dag är vi accepterade”, säger Nalle, som får en ny chans att visa FIS-pamparna vad        Åre går för i världscupfinalerna till veckan. Foto: Elisabet Rydell-Janson
  • Från en stängd gondol går det inte slänga några coca colaburkar, viktigt ur miljösynpunkt, enligt Skistars utvecklingschef Nalle Hansson.

Det är hektiska dagar på Åreskutan. På söndag anländer världscupcirkusen för att göra upp i årets wc-finaler. Mitt uppe i alltihopa pågår en debatt om Åres framtid som skidort. Två separata frågor kan tyckas, men för Skistars arena/utvecklingschef Nalle Hansson är de intimt förknippade. Så trots att arbetsschemat egentligen inte tillåter det har han hittat en lucka, parkerat skidorna och snöborren utanför Målhuset och satt sig ner för en intervju med LT.

Annons

Frågorna handlar om vart Åre är på väg två år efter VM, hur skidorten står sig i en internationell jämförelse, och om Skistars gäster någonsin kommer att kunna åka skidor från Duved i väst till Åre Björnen i öst.

Nalle Hansson vill förstås inte prata om investeringstakt och finansiella prioriteringar. Det är ägarfrågor som han inte har någon anledning att blanda sig i. Men gäller det backar, liftar och Åres plats i en internationell jämförelse är han rätt man att fråga. Hans goda rykte i den internationella skidanläggningsvärlden är lika grundmurat som Skutan själv.

Han vet hur landet ligger och hur trenderna går. Och trenden – i Mellaneuropa som här – är att bygga ihop olika skidorter. Sammanbindning ligger i tiden.

Det för oss till frågan som stötts och blötts sedan tidigt 80-tal också är prio ett i Skistars egna gästundersökningar: om, hur och när Åres skidsystem ska byggas ihop med Duveds.

– Där har vi kommit fram till att det bara finns en bra lösning: en gondol från Rödkullen över till Tegefjäll, säger Nalle.

Sträckan är 3300 meter lång. En gondol kan gå 6 meter i sekunden medan en stollift med fasta klämmor får gå högst 2,5 meter i sekunden. En gondol skulle alltså ta drygt 9 minuter och en stollift mer än det dubbla, 22 minuter.

En djävulsk skillnad, menar Nalle.

– För att få en bra sammanbindning på sträckan krävs en snabb transportör med hög klass och hög komfort. Framför allt måste den gå fort. Folk sätter sig inte i en stollift som tar 22 minuter.

Släpliftar ser han som uteslutet.

– Då ska vi ner till E14 vilket är otänkbart – ett så stort ingrepp i miljön skulle inte gå.

En gondolbana skulle kosta 80 till 100 miljoner kronor och kräva en 16 meter bred ”kraftledningsgata” över totalt 14 skiften. Och markägarna ses inte som ett negativt hinder.

– Vi för en dialog med markägarna som går i positiv anda, säger Nalle.

I Skistars översiktsplan (masterplan) ingår också en stolbana upp till Skutans topp – exakt dragning utreds nu – samt långt framskridna planer för Björnen och båda sidor av Totthummeln.

– Där är vi långt framme. Det är vår högsta prioritet nu att bygga bort släpliftsproblematiken på båda sidor om Totthummeln. Här pratar vi bara stolbanor, expressliftar med hög kapacitet.

Men man måste också bredda nerfarter och skapa attraktiv skidåkning närmare Björnen.

– Vi kan ju inte ta in alla skidgäster till centrala Åre.

Släpliftar ska på sikt byggas bort även i Rödkullen, vilket öppnar för breddade nerfarter där när man inte behöver ta hänsyn till liftar som går på backen. Målet är att släpliftar bara ska finnas kvar i barnområden och som transportörer.

Men det är inga småpengar det handlar om, det måste man komma ihåg, säger Nalle. En modern, 1300 meter lång stollift kostar minst 60 miljoner.

Att Skistar skulle köpa begagnade liftar ser han som helt uteslutet – den marknaden finns inte ens.

Sedan räcker det förstås inte med nedfarter och liftar. Snön får inte glömmas bort.

– Det är ju en förutsättning för att säkra våra investeringar. Har vi ingen snö då faller ju alltihop. Hela det här är ju en kedja.

Så Skistar bygger ständigt ut snösystemet, för tät dialog med länsstyrelsen och håller koll på vattenuttag och vattendomar, som kan behöva ändras.

För i bakgrunden finns ju hela tiden klimathotet.

– När man är nere i Mellaneuropa och ser hur glaciärerna krymper med 20 meter varje höst – jag tror att vi har det gynnsammare här.

Blir det kortare vintrar måste Åre ha snösystem med mycket mycket hög kapacitet som kan göra snö på mycket kort tid. Då handlar det om mängden vatten i första hand och till viss del även luften.

Nalle tycker att Åre står sig bra i en internationell jämförelse, även om de stora mellaneuropeiska orterna har betydligt fler liftar och nedfarter.

Åre satsar medvetet på den internationella marknaden genom årligen återkommande världscuptävlingar – där VM var pricken över i. Den satsningen ska fortsätta, liksom ambitionen att söka VM igen, så småningom.

– Det vi kanske är bättre på än många andra skidorter i Europa det är att vi har en väldigt mångsidig produkt. Vi har ju verkligen skidåkning för alla typer.

Barnområdena i Björnen och Rödkullen håller högsta klass. Jag har tittat på mycket barnområden när jag har varit ute och där är vi definitivt i framkant.

Lika nöjd är han med Åres förmåga att följa ungdomstrender:

– Vi satsar väldigt mycket på de parker vi har, vi är lyhörda när det gäller byggnationer, piper, och annat. Vi har återupptagit puckelpist, freestyleåkningen. New schoolåkningen är väl etablerad i Åre, ta Jon Olsson, där är vi med och satsar också. Jag tycker vi ser trenderna och försöker att leva upp till dem.

Han ser ingen motsättning, vare sig med länsstyrelsen eller kommunen, vad gäller Åres utveckling som skidort.

– Givetvis finns det ju ett miljötänk, framför allt hos länsstyrelsen, men drivkraften i regionen är ju skidturismen och det inser alla politiker och tjänstemän.

Grunden för alltihop är ändå sporten, anser Nalle.

– Skistars affärsidé är att sälja skipass, bygga liftar och erbjuda en bra skidprodukt. Men det handlar ju ändå om att du och jag och Svensson är intresserade av att åka skidor.

Och grogrunden där, det är ju sporten. Alltså, vi behöver en Anja Pärson, och vi behöver se på teve.

– Jag menar, tänk vad mycket vi har att tacka Stenis för, hade inte Stenmarkseffekten kommit på 1970-talet hade ju inte Åre sett ut som det gör i dag. Allt som byggdes här 1983-84, var ju för att skapa en internationell tävlingsarena.

Det viktiga nu är att bibehålla och helst öka skandinavernas utförsåkningsintresse, och även internationella intresset.

– Vi måste ha det sportsliga med oss. Det är det jag har kämpat för så länge. Vi har ju etablerat oss som internationell skidort, vi är ju accepterade i dag. Nu kommer de hit, alla FIS-pampar, och det gäller för oss att visa upp oss och vara bra. Att vi är med i den långsiktiga satsningen.

Kan det bli några mellanår för Åre om det inte kommer fram nya svenska alpina talanger i tid?

– Ja, det vore inte bra. Men återväxten är ändå tillfredställande. Tänk om utförsåkningsintresset bara skulle rasa, vad händer då? Börjar vi köra halvtomma liftar ...Vi måste bygga långsiktigt.

Ta Stockholmsveckan, det är ju också ett flyktigt folk, nästa år kanske de åker någon annanstans, St Anton, något annat. Därför måste vi hålla hög klass, bra preparerade backar, snabba komfortabla liftar, och det här är Skistar så medveten om.

Mer läsning

Annons