Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lenas känsla för snö

/
  • Lena tycker om att sitta med många andra i ett öppet kontorslandskap och vill inte vara en chef som stänger in sig i ett eget rum.
  • Snö of Sweden har sedan starten 2002 blivit en enorm, internationell succé. Lena Jonsson Näslund designar fortfarande alla smycken själv och ingenting lämnar fabriken i Kina utan hennes godkännande.”Jag tycker fortfarande att det är lika kul och ser mitt jobb mer som en livsstil än som ett jobb”, säger hon.
  • Jantelagen är ett passerat kapitel. I dag är Lena stolt över sina framgångar.  ”Jag kan känna mig oerhört glad över möjligheten att ge mina barn ett rikt liv och att jag kan ta med mig mina vänner till New York en helg, bara för att ha roligt.”
  • Plastringarna som folk fick på köpet när de köpte kuddar blev början på en ny affärsidé. Ringarna är fortfarande storsäljare.

På sju år har Lena Jonsson Näslund byggt ett imperium av pärlor. I dag har hon nått till ett ställe i livet där de små drömmarna har blivit viktigare än de stora visionerna. Möt kvinnan bakom varumärket Snö of Sweden.

– Vem som helst kan bli entreprenör. Det som skiljer mig från mängden är mitt enorma engagemang, säger hon.

Annons

– Ni är sena.

Det är det första Lena Jonsson Näslund säger när vi dyker upp med andan i halsen. Klockan är två minuter över nio och vi hade bestämt möte klockan nio. Prick. Lena har förklarat att hon är mån om att hålla tiden, ett telefonmöte är inplanerat sedan länge i kalendern.

Det var lite svårt att hitta ingången i det stora Grizzlyhuset. Tillslut gav vi upp och gick vägen genom Charden reklambyrå. Och här är vi nu, två minuter sena till råga på allt. Hon skrattar klingande när vi drar våra ursäkter.

– Jag bara skojar, jag kom själv för en minut sedan, säger hon.

Liksom många andra av dagens affärskvinnor ser Lena otvunget glamourös ut, för dagen klädd i välstruken, vit spetsblus, välsittande blåjeans och smycken från den senaste Snökollektionen. Hon pratar snabbt, gestikulerar mycket och man kan ana att hon, precis som nu, alltid är fokuserad på det hon håller på med för stunden. Vare sig det är ett viktigt affärsmöte eller kaffebryggning som står på dagordningen.

Det råder ett kreativt kaos på kontoret i Lugnvik. Telefonerna ringer och överallt finns det lådor med spår av gamla och nya smyckeskollektioner; pärlor, stenar, kristaller och kedjor. Man kan lugnt säga att företaget har vuxit ur sina lokaler och är i behov av en ny kostym i form av en gammal brandstation i Östersunds centrum.

Mitt i det öppna lanskapet, bland 18 anställda och ungefär tre miljoner pärlor i lager, finns Lena. Och här kommer hon att finnas även efter flytten.

– Ingen ska sitta instängd på ett kontor och gömma sig. Man kan ta snabbare beslut om man sitter nära och kan hojta till varandra, säger hon bestämt.

Historien om Snö of Sweden börjar på RMI-Berghs i Stockholm. Egentligen börjar den nog långt tidigare, men vi kan säga att berättelsen tar sina första, lite stapplande steg precis här. Lena Näslund studerar till marknadsekonom och lär sig hur man bygger ett varumärke. Eller kanske viktigast av allt: Hon inser vikten av ett bra varumärke. Namnet Snö of Sweden finns långt innan något företag existerar.

Med nya kunskaper i bagaget återvänder hon till Östersund. Hon vet fortfarande inte riktigt hur hon ska förvalta sin utbildning så hon tar ett jobb som resebyråchef på Ticket. Det är också genom resebyrån som Lena får upp ögonen för Kina för första gången.

– Jag var ofta där i tjänsten och jag insåg tidigt att det fanns en uppsjö av affärsmöjligheter i Kina. Det poppade upp idéer bokstavligen vart jag än gick och det i kombination med min utbildning var en kick.

Hon bestämmer sig för att våga satsa och säger upp sig från sitt fasta jobb. Hon är 30 år, singel och står plötsligt helt utan skyddsnät.

– Där och då var framtiden ett oskrivet blad, men jag visste att mina visioner inte kunde vara så tokiga.

Lena börjar importera exklusiva kinesiska kuddar och plädar under namnet Snö of Sweden. Alla kunder som handlar får också en present i form av en plastring, vackert förpackad i en liten ask. Kuddarna och plädarna säljer bra, det råder det ingen tvekan om. Men plastringarna blir en större succé. Efter ett tag säljs de i de mest exklusiva butikerna på Östermalm i Stockholm. En ny affärsidé är född.

Det bär iväg till Kina där Lena till en början designar fem smycken i fyra olika färger, men marknaden vill ha mer. Den första kollektionen innehåller 17 artiklar.

– Jag är inte den där tjejen som sitter hemma på kammaren och pysslar för mig själv. Jag tänkte direkt att ska jag göra det här ska jag tjäna pengar på det.

Vi vet alla hur det gick. Snö of Sweden har sedan starten 2002 blivit en enorm, internationell succé med cirka 25 000 unika artiklar i sortimentet. Produkterna säljs i Sverige, Finland, Norge, Tyskland, Italien och Holland. Företaget har en egen fabrik med 100 anställda i Kina och omsätter i år 75 miljoner kronor.

Fortfarande efter sju år designar Lena alla smycken själv, men numera har hon god hjälp av designassistenten Emma Pettersson som är stationerad i Kina.

– Vi har inte de mest trendiga smyckena, det är viktigare att de har en livslängd. Min egen smak får heller inte styra helt och hållet, jag kan gå ut ur mig själv och tänka kommersiellt. Den förmågan sitter i ryggmärgen.

Här hemma i Östersund finns kontorschefen Magnus Hjelm, som tar hand om personalen och den dagliga driften och Lena tycker att det fungerar bra.

– Jag är alldeles för på och driven. Personalen tycker nog att det är ganska lugnt och skönt när jag inte är här, säger Lena och skrattar.

– Fast jag hoppas förstås att de kan bli entusiasmerade av mig, tillägger hon.

Ingen kan beskylla Lena för att ha fått något gratis. De första åren var 17-timmarsdagarna snarare regel än undantag. Även om det i dag blir mindre tid på kontoret så är det desto mer resor.

I sin roll som vd är hon också ständigt påkopplad, ständigt medveten om vad som händer i världen. Lena håller i allt som har med varumärket att göra och det finns ingenting som lämnar fabriken i Kina utan att vara godkänt av henne.

– Uppriktigt sagt skulle jag inte vilja ha det på något annat sätt. Jag tycker fortfarande att det är lika kul och ser mitt jobb mer som en livsstil än som ett jobb.

Som människa beskriver Lena sig själv som ganska okomplicerad och någon som inte gör så stor skillnad på sina olika roller som vd och privatperson. Hon har fortfarande kvar sina gamla barndomsvänner och uppskattar fortfarande enkla saker som att gå ut i skogen och plocka bär. Samtidigt har hennes syn på världen förändrats i takt med att företaget vuxit. För tio år sedan kunde hon fortfarande tvivla. Nu vet hon att ingenting är omöjligt.

– Jag har fått uppleva så mycket under den här resan, saker som har vidgat mina vyer. Allt känns mer övervinnligt för mig nu än det gjorde förut. Det finns alltid en lösning på ett problem och jag tar inte ett nej för ett nej.

Hon sticker inte under stol med att Snö of Sweden gjort henne till en välbärgad kvinna.

Men Jantelagen är ett passerat kapitel.

– Den tröskeln har jag kommit över. Jag tänkte mycket mer vad andra skulle tycka och tänka i början, när det började gå bra för mig. Folk pratar extremt mycket skit och det kommer alltid att finnas de som är missunnsamma. Men jag kan inte göra något åt det.

När jag frågar henne om hon fortfarande har kvar några drömmar och visioner svarar hon först att visionerna aldrig tar slut och att det alltid går att bygga vidare på ett varumärke. Men vid närmare eftertanke är kanske målen inte lika stora som de var tidigare. Fast det betyder inte att de inte är lika viktiga.

– Jag har nog vänt en hel del på mina drömmar. Numera uppskattar jag de små sakerna, som att komma hem efter en Kinaresa och äta korv och makaroner med mina barn, eller att åka till sommarstugan över helgen.

Mer läsning

Annons