Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kommande trender

Annons

Många tror sig veta vilka trender som kommer att råda i framtiden, som tankesmedjor, besserwissrar i största allmänhet och den brittiska undersökningsbyrån Mintel. Den sist nämnda trendspanaren tror sig veta att allt fler i städerna vill odla egna trädgårdsprodukter. Måhända att det är sant men då bävar jag som är lantis ännu mer för att åka in till staden. Redan nu är det påfrestande trångt och framförallt är det svårt att hitta parkeringsplats. Det lär inte bli bättre om jag även måste trängas med drivbänkar, morötter, potatis och kålhuvuden.

Hur ska de hitta mark för alla grönsaksland? Kanske lösningen blir att odlarna får hyra sig en parkeringsruta och förlänga parkeringsbiljetten varje gång det är dags att rensa bort ogräs. Jag anar mig till att även om odlarviljan finns så blir det ingen jättestor trend. Grönsakstrenden bland många av mina lantiskompisar är, trots stora tomter med oanade möjligheter till ett storskaligt grönsaksodlande, så är det vanligare med mossa på tomten än purjolök. Trenden står sig att det man inte förfogar över är mer intressant än det man har.

Trendspanare lite här och var förutspår att vi kommer att vilja fortsätta jobba efter att ha uppnått pensionsåldern. De spanarna har inte pratat med mig, frugan eller våra kompisar. Alla närmar vi oss raskt den åtrådda dagen då vi kan kalla oss pensionärer. Nu tittas det i plånböcker, burkar, i soffan och på bankkonton efter slantar och det räknas om vi har råd att gå något år före 65. Eventuellt har spanarna frågat några av de rekordmånga arbetslösa ungdomarna om de vill jobba när de har uppnått pensionsåldern. Och kanske ungdomarna ser det som den enda möjligheten att få prova på hur det är att vara anställd.

För att bli en bra trendspanare måste man först och främst ha förmågan att kunna tänka nytt. Länge har det varit inne med allt närtillverkat och närodlat, som närkavlade småkakor med råvaror som helst har odlats i egna vardagsrummet. Ekologiskt och nyttigt är också trendiga riktmärken. Sockrig, fet, salt och kalorispäckad mat är regelvidrig, ja nästan samhällsomstörtande verksamhet. Ska det bli något nytt på den fronten får det bli någon sorts tvärtom trend. Måhända blir det trendigt i framtiden med reportage och artiklar om hur man gör det bekvämast för sig i tv-soffan. Veckomagasinens matrecept blir om flottiga och knubbiga maträtter. Dagstidningars produktundersökningar slutar handla om joggingskor och vandringsryggsäckar. Istället blir det vilka chips och lakritsbåtar som klarat sig bäst i test. Helt ovälkommen tror jag inte den trenden skulle bli.

Om min trendspaning inte stämmer, glöm bort det här kåseriet. Men har jag prickat rätt hoppas jag att alla minns var det stod att läsa först.

Mer läsning

Annons