Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Jubel när asfalten nådde till Valsjöbyn

/
  • Efter att ha lagt en halvmeter tjockt grus på vägen är det dags för asfalten.
  • 1500 ton asfalt om dagen lägger den stora maskinen. Under asfalten ligger en halv meter grus.
  • Tre vägarbetare som varit med från början när bygget startade för 14 månader sedan.
  • Karl-Åke Westerlund är före detta handlare i Valsjöbyn och han är överlycklig att asfalten har nått byn. Magnus Eriksson från Östersund har varit platschef för vägbygget.
  • – Jag har alltid velat köra en vält. Kan jag inte få pröva, frågar Margareta Andersson. Men föraren vill inte ha någon hjälp.
  • Valsjöborna på väg med tårta och kaffe till väggubbarna.
  • ”Inte många förstår vad stort det här är för oss”, säger Johnny Hallquist med tårtan och Anders Hjalmarsson med kaffetermosen.
  • ”Gissa om ni är välkomna”, säger handlaren i Valsjöbyn, Margareta Andersson och kramar om Roland Gullberg från Strömsnäs.
  • Roland Gullberg från Strömsnäs, tar sig en rejäl bit av tårtan som Johnny Hallquist bjuder vägarbetarna på.
  • När festen vid asfaltläggaren var över fortsatte tårtkalaset inne på affären Valsjöbua för bybor och väggubbar.

Efter 45 års väntan kom äntligen asfalten till Valsjöbyn och bland byborna var glädjen total.

– Jag tror inte att någon fattar hur stort det här är för oss,

säger Johnny Hallquist, som tillsammans med sina grannar serverade tårta till asfaltgänget.

Annons

Det var under tisdagen som den stora asfaltläggaren hann in i centrum av byn, men redan i måndags, då asfaltgubbarna kommit till infarten av Valsjöbyn stod delar av invånarna beredda med kaffe och tårta. De första snöflingorna hade då redan börjat dala ned från skyn, men det dåliga vädret störde inte de lyckliga Valsjöbyborna.

– Jag har jobbat med asfaltläggning i många år, men tårta har jag aldrig blivit bjuden på i jobbet, skrattar Roland Gullberg från Strömsnäs, när han lägger en rejäl bit på tallriken.

– Är det så här trevligt i Valsjöbyn så kommer jag gärna tillbaka fler gånger.

Lasse Jönsson är en annan i asfaltgänget och han förstår att de är efterlängtade.

– Har man haft 14 kilometer dålig väg att köra på varje dag med gupp och gropar så skulle jag också se fram emot att få köra på asfalt, säger han.

Margareta Andersson på Valsjöbua passar på att krama några av väggubbarna och tänker på sina kunder som varje dag har frågat när vägen ska bli klar.

– Särskilt de som kommer från Norge och bor nära gränsen, nu kan de börja handla i Valsjöbyn.

När festen vid vägmaskinerna är över fortsätter tårtkalaset inne på Valsjöbua där kunder och vägarbetare avlöser varandra bland kaffekopparna.

Det var nära att Valsjöbyn hade fått sin beläggning tidigare, då man etappvis byggde om väg 340 som blev klar 1999. Men av någon anledning så slutade Vägverket vägbygget vid Toskströmmen och sedan dess har sista biten fram till byn blivit sämre och sämre. Det har i sin tur inneburit att turister hellre valt ett annat resmål än att riskera bilar och husvagnar efter den bitvis mycket dåliga sträckan.

– Gång på gång har vi blivit lovade att även de sista 14 kilometrarna skulle bli åtgärdade, säger före detta handlaren i Valsjöbyn, Karl-Åke Westlund, som är den som varit mest engagerad i vägbygget. Redan 1964 var han med om sin första uppvaktning hos Vägverket angående väg 340.

– Vi var överlyckliga när vägen blev klar för tio år sedan och trodde då att även den sista biten snart skulle bli klar. Men varje gång vi blev lovade att sista sträckan skulle åtgärdas så blev det något annat projekt som gick före, som tunneln i Åre eller stora motorvägsprojekt i södra Sverige.

Karl-Åke Westlund säger att han hade börjat att ge upp hoppet och han trodde inte att han skulle få uppleva den dagen då asfalten kom till Valsjöbyn.

– Men man ska inte förlora hoppet, det är tydligt, för nu är asfalten här och jag är så lycklig. Nu behöver man inte önska sig något mer.

Ansvarig för vägbygget är Magnus Eriksson från Östersund och han berättar att det var 14 månader sedan vägbygget mellan Toskströmmen och norska gränsen började.

– Vi har grävt bort 100 000 kubikmeter jord och 50 000 kubik berg, som vi sprängt bort. Dessutom har vi bytt 85 vägtrummor efter sträckan.

Efter att man lagt en halvmeter tjockt grus på vägen så är det nu alltså dags för asfalten.

Magnus berättar vidare att det som mest varit 25 man som jobbat med vägen.

– Från början hade vi beräknat att det skulle kosta drygt 40 miljoner att få vägen färdig, men det blir nog runt 45 miljoner innan den är klar, säger Magnus.

Om allt nu går enligt planerna ska hela sträckan vara asfalterad inom någon vecka. Den stora asfaltmaskinen, som lägger två kilometer om dagen jobbar för högtryck och Magnus säger att bara det inte blir snö som ligger kvar, så ska vägbygget snart vara klart.

Mer läsning

Annons