Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Jag trodde gnället på SJ var överdrivet

Annons

Jag träffade en god vän på Arlanda härom dagen. Han satt och åt på en hamburgerrestaurang. Han hade missat flyget till Wien. Medan vi satt och pratade funderade han på var han skulle tillbringa natten. ”Det måste vara nåt hyfsat billigt”, sa han för jag måste betala den nya flygbiljetten och boendet själv. Orsaken till att han missade flyget var att anslutningen han åkte med från Östersund hade kört på en älg.

Älgar är stora. Att en bil som kör på en älg kan få ordentliga skador vet vi, men jag blev förvånad att ett helt tågsätt blir stående mitt i skogen i fem timmar efter att ha kolliderat med en älg. Skogens konung är ju rätt vanlig i svensk vildmark och därför är det väl trots allt ganska konstigt att konstruktörerna inte mäktat med att bygga ett lok som reder ut oväntade besök.

Det är klart. Ränner ett X 2000 in i en älg i 200 knutar blir det en rätt ordentlig smäll. Men det kan inte vara helt oväntat att det går omkring stora vilda djur i skogen. Det mest förvånande i historien är ändå tågbolagets ovilja till någon kompensation. Ytterst ute är det såklart älgen som är skyldig, men att få ut kompensation av en mosad sådan är nog inte det lättaste.

Min vän missade sin Wienhelg, blev i stället sittande på Arlanda fram till mitt på söndagen då ett nytt flyg gick att få tag på. Betydligt fattigare än när han steg på tåget. Jag och sönerna skulle snart stiga på vårt tåg hem och tänkte nog att visst kan tågbolaget haft extrem otur. Älgen kan ha varit ett aldrig tidigare skådat vidunder.

På tåget letade vi efter våra platser. Vi hittade dem, men bekymret var att det redan satt folk med likadan biljett som vi. Det hade blivit dubbelbokat och eftersom det här var bara några dagar innan nyår så var tåget knökfullt. Tågvärdarna – som måste ha världens minst tacksamma jobb – gjorde sitt bästa för att skyla över misstaget som klantskallarna på bokningen hade gjort. De låste upp den igenbommade restaurangvagnen och släppte in oss där. Men det har sina sidor att som gubbe sitta på en köksstol en hel natt. Just när konduktörerna fått fixa med biljettkontorets miss var det dags för dem att ta tag i nästa elände. Loket gick sönder och ett nytt skulle rekvireras.

Jag trodde det gnället på SJ var överdrivet – man läser ju ofta om förseningar, inställda tåg och utebliven kompensation för drabbade. Men gnället verkar stämma. Jag kan väl inte säga att jag är någon flitig tågåkare, men när de stackars konduktörerna inom loppet av en timme får klä skott för både klantig biljettbokning och en maskinpark är det ju lätt att tro att något inte är som det ska i det företaget.

Förresten så var det otroligt blåsigt på Kanarieöarna och Clownen Coco var urtrist. Gott nytt år på er allihop.

Mer läsning

Annons