Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ett jobb med utsikt – Conny håller koll på flygtrafiken

/
  • Sedan verksamheten vid F4 avslutades arbetar flygledarna ensamma i tornet. Lite trist tycker Conny Gradin som till viss del saknar militärtiden när det var mer action på flygplatsen. Men trots att det blivit lugnare så tycker han aldrig att det blir någon dötid i arbetet.
  • En av Östersundsflygs kärror har just landat på Frösön under Conny Gradins övervakning.
  • Två plan på väg att lämna Åre Östersunds flygplats. Conny bestämmer vem som ska starta först och vilken kurs och höjd piloterna ska flyga på.
  • På radarskärmen kan flygledaren se en stor del av all flygtrafik över Sverige och Skandinavien.
  • Ett enkelt system med speciella lappar för varje start och landning hjälper Conny att hålla reda på alla aktiviteter.
  • Conny Gradin är flygledare på Åre-Östersund flygplats.
  • Sedan verksamheten vid F4 avslutades arbetar flygledarna ensamma i tornet. Lite trist tycker Conny Gradin som till viss del saknar militärtiden när det var mer action på flygplatsen. Men trots att det blivit lugnare så tycker han aldrig att det blir någon dötid i arbetet.

Conny Gradin är en av åtta flygledare som arbetar på Åre Östersund flygplats. Ett ansvarsfullt yrke som kräver hög stresstålighet och simultanförmåga. Samtidigt ett arbete som är mycket belönande.

Annons

Höljd i dimma tecknar sig Åreskutan mot horisonten i väst. Förmiddagssolen reflekteras i Storsjön som bildar en inbjudande fasad till Oviksfjällen i sydväst. I nordost böljande gröna fält. Conny tröttnar aldrig på utsikten från sin arbetsplats.

– Man blir glad bara av att titta ut från tornet. De solnedgångar eller soluppgångar man får uppleva härifrån blir man aldrig mätt på, säger han och tillägger att han faktiskt inte kan minnas en enda dag när han känt en motvilja att gå till jobbet.

Det är måndag den 14 september och Conny Gradin arbetar morgonskiftet. Klockan är 07.20 och han har redan hunnit dirigera starterna för de fyra morgonflygen mot Arlanda, Umeå och Bromma.

Innan flygtrafiken kom igång hade Conny ”öppnat” flygledartornet som stått obemannat under natten. Till morgonsysslorna hör bland annat att kontrollera så att all viktig utrustning fungerar. Kommunikationer, landningshjälpmedel och så vidare.

Till rutinerna hör också att med kikare besikta landningsbanan så att det inte finns några fåglar eller andra djur som kan störa starter och landningar. Banan kollas även av fälthållningspersonal ett flertal gånger varje dag.

Enkelt förklarat går Conny Gradins arbete ut på att vägleda den flygtrafik som rör sig i luftrummet kring Åre Östersund flygplats samt marktrafiken på flygplatsen. I det ingår bland annat att ge piloterna information om förhållandena på marken inför start och landning men också att se till så att de håller rätt kurs och höjd för att flyga säkert. Såväl i förhållande till hinder på marken som i förhållande till annan flygtrafik.

Det finns en rad olika regelverk för hur trafiken i luften ska fungera men samtidigt handlar flygledarrollen om så mycket mer än regler.

– Man kan säga att det många gånger inte finns ett rätt och ett fel utan bara mer eller mindre smidiga lösningar inom regelverket, säger Conny.

För honom är det just den aspekten som gör arbetet så stimulerande.

– Jag gillar att hitta lösningar på olika problem och vara den där spindeln i nätet. Det stimuleras jag av och jag lär mig saker varje dag.

Förutom att dirigera flygtrafiken så säkert som möjligt så finns en rad andra faktorer att ta hänsyn till. Trafiken ska också fungera så smidigt som möjligt.

Conny har en strävan att varje flygplan han dirigerar inte ska behöva flyga längre än nödvändigt. Viktigt både för miljön och för att olika tidsscheman ska kunna hållas.

– Sedan har vi ju det här med buller. Helst vill vi att de ska landa på bana tolv från Storsjön och även starta i den riktningen för att minimera bullret över staden, säger Conny.

Vilka starter och landningar som kan göras i riktning Storsjön handlar om ett flertal faktorer som flygplanstyp, last, vindriktning, vindhastighet och vilket bromsförhållande som råder på landningsbanan för tillfället.

Klockan närmar sig 09.00 och Conny blir kontaktad av piloten på SAS flygning 066 som närmar sig inflygning.

Piloten: Östersund control, Scandinavian zero six six, flight level 200 descending towards Oslav.

Conny: Scandinavian zero six six, Östersund control, clear direct oskar sierra sierra. Fourthousand feet QNH 1033, transition level 55.

Piloten upprepar all den information han just fått av Conny Gradin som därefter informerar om vädret och förhållandena på Åre Östersund flygplats. Han berättar också vilken typ av inflygning som piloten kan förvänta sig.

– Allt är uppbyggt på repetition så att inget ska bli fel, förklarar Conny.

För den som inte är insatt säger kommunikationen inte mycket men den kryptiska informationen är nödvändig för att piloten ska kunna genomföra en säker inflygning och landning.

Conny berättar att i princip all kommunikation över flygradion sker på engelska. Men det är en speciellt anpassad engelska som ska vara extra tydlig. Alla läspljud är borta och flera siffror uttalas på ett speciellt sätt.

På sin radarskärm kan Conny följa en stor del av den flygtrafik som rör sig i luftrummet över Skandinavien. Han har sedan länge haft koll på SAS-planet som närmar sig.

Landningen går som planerat och strax därefter börjar förmiddagens mest hektiska timme. Mellan 09.26 och 10.26 startar och landar sju flygplan och en helikopter. Ett flertal trafikflygningar från och till Arlanda, Bromma och Umeå kommer och går. Ett ambulansflyg kommer från Umeå och landar för att en knapp halvtimme senare gå mot Uppsala.

Även om det inte är lika hektiskt på flygplatsen i dag som det var under militärtiden så händer det ändå att det hettar till. Conny Gradin berättar att stresstålighet och simultanförmåga är grundbultar i arbetet som flygledare. Testerna för att bli flygledare är komplicerade och det var mest en slump att Conny sökte sig till yrket.

– Jag gick på bio och såg en annons i biobladet där det stod att man sökte flygledare. Jag slängde in en ansökan och blev antagen.

Conny berättar att han var en av 4 000 som sökte. Efter alla tester var han en bland 24 i klassen. Ytterligare några föll bort under själva utbildningen.

– Det är egentligen inte svårare än andra jobb men man måste ha vissa egenskaper för att kunna fatta bra beslut i stressade situationer.

Conny säger att flygledare ofta är mycket bra på huvudräkning och att nästan alla har ett mycket bra sifferminne.

– Jag kan höra ett telefonnummer en gång. Sedan går det ett halvår och så frågar någon om numret då brukar jag oftast ha rätt.

Connys förmiddagspass börjar lida mot sitt slut. Strax innan klockan tolv går han av sitt skift och kan lägga ännu en dag till handlingarna. Han har jobbat i tornet i mer än 17 år men tröttnar aldrig på sitt arbete eller utsikten.

Mer läsning

Annons