Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Åkes Regenter regerar i Bispgården

/
  • Scania-Vabis Regent L 7146 årsmodell 1958 på plats i sitt garage i Bispgården. Det går inte att ta miste på ägaren Åke Tjärnqvists stolthet över sin renoveringsprestation.    Foto: Ingvar Ericsson
  • Instrumentmodulen. Lägg märke till arrangemanget längst till höger på avlastningshyllan. En hållare speciellt utformad efter en Ratospipa. Tändsticksasken träddes upp på en hållare som halvöppnade asken så att chauffören lätt kunde sträcka sig, ta fram en tändsticka, tända stickan och därefter pipan. Rökartillbehöret var standard i Scania Vabis Regent. Tändsticksasken  i Åkes bil är från 50-talet!
  • Så här såg det ut, det vrak som Åke Tjärnqvist släpade hem och som han nu återskapat till en bil som enligt hans förmenande är bättre än ny.
  • Trafiktillståndet för den här bilen som köptes  ny av Modo och gick i Gideås skogsförvaltning. Triangeln till vänster skulle tändas när bilen  drog släp.
  • En Hiab 193 vajerkran sitter på båda lastbilarna. Det sitter även en kran på det tvåaxlade timmersläp som Åke köpt som skrot i Jörn, Norrbotten, och renoverat till samma skick som lastbilarna
  • Under tiden som Åke renoverat de två lastbilarna har han köpt sammanlagt 16 reservdelsregenter och låtit nytillverka ett stort antal detaljer.

Folk som förstår sig på och har besökt Scania-Vabis museum i Södertälje grymtar över att det i Bispgården finns två (!) Scania-Vabis Regenter som är finare än museets. LT har varit på plats i Bispgården för att få en närmare titt på dessa påstådda lastbilsmirakel.

Annons

– Ja jäklar!!!

Man bländas!

Åke Tjärnqvist, 72, lastbils- och droskchaufför, entreprenör och åkare och med rötterna i Brännan, Sönneråsen, Bispgården, är mannen som med uppbådande av tydligen outsinlig entusiasm och synnerlig kompetens restaurerat två skogsvrak av Scania-Vabis modell Regent till nyskick.

Klockan 7 till 16 – i stort sett varje dag sedan han pensionerade sig – har Åke hållits i de lokaler i vilka brorsonen Ronny Tjärnqvist driver Bispgårdens bilbärgning i Utanede.

Passion för lastbilar. Åke har hela sitt liv gillat att skruva med bilar. Hans passion för lastbilar började när han som 18-åring började som hjälplastare på Sven Hallins åkeri i Korsåmon.

– Sven körde visserligen med Volvobilar, men jag fick känsla för lastbilen och när jag 1958 började som hjälplastare åt Klas Holmberg, Bispgården, fick jag prova på Scania.

Regentens närmaste konkurrent var i Åkes värld Volvo Titan.

– Skillnaden mellan Volvon och Scanian var som skillnaden mellan en Lloyd och en Rolls-Royce!

– Scania Regent var den första lastbilen som var någonting att köra och utföra ett uppdrag med! Den var fantastisk och är den enda lastbil som jag därefter intresserat mig riktigt för.

Åke inledde renoveringen av den första regenten 27 mars 1997. Den köpte han på bilskroten i Holmsjö, mellan Karlskrona och Vissefjärda.

Z-skrots dåvarande ägare, framlidne Karl-Erik Edvardsson, och Åke hade varit på metallresa och bodde på hotell i Södertälje.

– Jag visste att Wallbergsmuseet i Sverigehuset i Södertälje ägde en Regent som jag gärna ville se, berättar Åke.

Muséet var stängt, men Edvardsson ringde till sin vän Anders Sandell på Berners i Östersund, som ordnade så att de två skrotåkarna fick guidning på muséet.

Bland annat visades en film om Scanias historia som Åke njöt och inspirerades av.

Bättre än museiföremålet. När de senare fick studera den utställda Regenten bestämde sig Åke för att göra sitt eget bygge, som skulle bli bättre än museiföremålet, som han menade var behäftat med pietetsbrister.

Och där är vi nu.

Under den tid som gått har Åke köpt sammanlagt 16 (!) reservdelsregenter och låtit nytillverka ett stort antal detaljer.

Varenda detalj i de två Regenterna är nagelfaren och hytterna är helt nybyggda i björk- och askträ och med nyvalsad plåt.

– Regentens svaghet var drivlinan från växellådan och bakåt, där Scania faktiskt var sämre än Volvo.

Så därför har Åke gjort ett antal smärre modifieringar där.

Scania-Vabis kulturministerium har tidigare visat en tämligen kallsinnig inställning till den energiske Åke.

På sistone har det dock blivit annat ljud i skällan och under det senaste året har företaget ställt upp med grejor så att Åke bland annat kunnat bygga en helt ny motor till en av sina bilar. Som tack ställde Åke gratis nyligen upp sin gröna Regent på Skogstransportmässan i Ljusdal.

Att renovera lastbilar till den här nivån är inte alldeles gratis.

– Jag har fått stöd från Berners i Östersund och ett antal åkerier i Jämtland och Medelpad, säger Åke.

Till sommaren räknar han med att börja göra sig lite åkglädje av sina klenoder och delta i rallyn och utställningar.

Mer läsning

Annons