Annons
Vidare till ltz.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Alla barn har rätt till kunskap

Kunskap och lärande stärker och bygger upp både individen och Sverige – och det är skolans viktigaste uppgift.

  Att barn med olika bakgrund och förutsättningar möts i förskolor och skolor stärker både kunskapsresultaten och solidariteten och förståelsen för andra. Alla barn har rätt att nå kunskapsmålen i skolan. Vårt mål är en trygg skola som jobbar så att den sociala bakgrunden inte spelar någon roll och att alla ungdomar ska lämna skolan med kunskaper som ger dem möjlighet att genomföra sina livsprojekt och drömmar. Vi vet att alla barn vill och kan lära, men för att få samma möjligheter krävs det olika resurser.

Ordning och reda, men också ömsesidig respekt mellan elever och lärare, ska prägla skolarbetet. Eleverna ska få en god grundläggande förmåga att hela tiden lära nytt och lära om. Skolan ska stimulera elevers samarbetsförmåga, kreativitet, flexibilitet och initiativförmåga. Elever ska få ta ansvar och elevinflytandet ska öka. Skolorna måste byggas om för att klara framtidens krav på lärande miljöer, klimatanpassning och användas av många. Vi rödgröna vill ha skol-ROT för att rusta upp skollokaler, vilket behövs i vårt län.

Svenska, engelska och matematik är prioriterade kunskapsområden. Vi öronmärker en miljard per år till skolan för att fler elever ska nå kunskapsmålen. Eleverna har rätt till en skola av hög kvalitet oavsett skolans driftsformer och huvudmannaskap.

Alla skolor ska följa samma skollag, läroplan, kursplan och betygssystem. Skolan ingår i den gemensamma välfärden och vi betalar den tillsammans för att alla unga ska få samma höga utbildningskvalitet. Vår principiella uppfattning är att våra gemensamma resurser i form av skattemedel avsedda för skolan också ska gå till skolan inte till vinster.

Vi rödgröna vill ha betyg från årskurs sju och utvecklande omdömen från ettan. Dessa omdömen får inte vara betygsliknande. Betyg är bra vid urval, till exempel till gymnasiet. Men som utvecklingsverktyg är betyg rent av dåliga. Omdömen som ger eleven möjlighet att tillsammans med skolan och hemmet förbättra sina svaga områden och fortsätta utveckla sina starka områden är bra för alla.

Mona Modin Tjulin, Orrviken, Anna-Caren Sätherberg, Åre

Socialdemokratiska skolpolitiker

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel