Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Alkoholnormen som skadar Sverige

Annons

För några veckor sedan började ett udda fenomen spridas på det sociala nätverket Facebook. Filmer började dyka upp på personer, framför allt unga, som halsade en öl och därefter utmanade tre av sina vänner att göra detsamma, varpå kedjan fortsatte. De så kallade ölnomineringarna spreds i rasande takt och diskuterades flitigt i både sociala och traditionella medier. De massiva reaktionerna kring internetfenomenet handlar mindre om syftet med videoklippen i sig, och mer om en diskussion kring alkohol på ett bredare plan.

I Sverige uppger 9 av 10 vuxna att de dricker alkohol. Av dessa är det 13 procent som dricker på ohälsosamma nivåer. Samhällskostnaden för de sociala problem och den hälso- och sjukvård alkoholen kräver är runt 45 miljarder kronor om året. Sverige har en medveten lagstiftning för att komma runt alkoholrelaterade problem. Svenskarnas alkoholkonsumtion är lägre än i resten av Europa, antagligen tack vare den omfattande lagstiftningen. Ändå ökar alkoholkonsumtionen. Vad är det då som krävs när lagarna inte räcker?

Ölnomineringstrenden ger oss en fingervisning om hur en hög alkoholkonsumtion kan uppstå trots välfungerande lagar. Alkohol handlar precis som det mesta i vårt samhälle om strukturer och normer. Studier visar att 84 procent av svenskarna anser att det finns en förväntan att det ska drickas i sociala sammanhang. 60 procent upplever att någon försökt övertala dem till att dricka mer. När det finns en så stor samhällspress på vad som anses vara socialt acceptabelt hamnar ofta lagar och vett längre ner i prioritetslistan. Grupptrycket, viljan att passa in i normen, är starkare. Särskilt mycket dricks det bland unga, som vi också genom psykosociala studier vet har lättare att falla för grupptryck. Den liberala rörelsen hävdar ofta att människan måste ha vett nog att fatta sina egna val. Att lagstiftning mot alkohol hämmar den fria viljan. Men alkoholkonsumtion handlar inte bara om att människor väljer att dricka, vi kan inte undkomma att människor dricker för mycket genom att göra alkohol mer lättillgängligt. Det som krävs är omfattande förebyggande åtgärder. En satsning på unga, en satsning mot den normativa synen på drickande. Att nomineras till att dricka en öl på Facebook kanske bara är en kul grej för många. Men sammantaget är det ett bevis på att vi behöver göra något åt alkoholnormen.

Liss Jonasson