Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Aktivisten Sara tar ton i Almedalen

Almedalsveckan är inte bara till för politiker och journalister. Bland de cirka 25 000 personer som samlas under politikerveckan finns också aktivister, lobbyister och makthavare. Vi har mött en av dem.

Annons

Med fiolen under armen har Sara Parkman intagit Almedalen. Hon tillhör nätverket Folkmusiker mot främlingsfientlighet och är här för att låta protestpolskor och pepp-musik ljuda bland politiker och beslutsfattare.

– Det finns en fördom om att folkmusiken bara är museal och att den är ett svenskt nationalistiskt projekt - men majoriteten av det som händer i folkmusiken är motsatsen till ett nationalistiskt bygge, säger hon.

Som förstagångsbesökare förknippar hon initialt Almedalen med yta, pengar och en rätt stor portion elitism. Samtidigt gillar hon att befinna sig på en helt ny mötesplats.

– Det är roligt att röra sig i nya rum som folkmusiker, för folk har så extremt mycket fördomar, det blir väldigt subversivt.

Under veckan ska hon och de andra medlemmarna i nätverket spela för Asylstafetten och framträda tillsammans med Amnestykören, men också presentera ett "knätofsmanifest" i protest mot att folkkulturen kidnappats av rasistiska och nationalistiska rörelser.

Den som möter henne i Visby kanske får höra hennes egen favorit bland protestpolskorna: en blandning av en traditionell brudmarsch från Bingsjö och en egenhändigt skriven brudmarsch.

– En brudmarsch är egentligen tänkt för en brud som gifter sig, men jag gör min egen ändring och tänker att det är en brudmarsch för alla brudar, kvinnor, tjejer, tanter, queers och transpersoner.