Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Åkbart på skidstadion men röjning återstår i skogen

Skidstadion är åkbar, men de längre spåren kommer ta sin tid att röja upp. På kommunen räknar man med att arbetet sträcker sig januari ut.

Annons

Även på de längdskidspår som omger Östersund har stormen Ivar vållat skada. Förutom att fallna träd gjort framkomligheten svår har elljusstolpar skadats på flera ställen. Än så länge har man röjt i de "centrala" delarna av spårsystemet.

Roger Hedlund är stadionchef i Östersunds kommun.

– Arbetet är långt ifrån färdigt. Vi har hunnit med att röja upp i det man kallar världscupspåren, men de i de långa spåren har vi mycket kvar att jobba med, säger Roger Hedlund.

Spåren som går till Spikbodarna, Lugnvik och Odensala ska även de vara åkbara. Lövstaspåren på Frösön går däremot genom 20 privata markägares egendomar, vilka vill ta hand om de vindfallna träden på egen hand.

– De spåren kommer man nog inte kunna åka på i vinter, säger Roger Hedlund.

Efter stadion är hundspåret första prioritet.

– Vi vill öppna upp för dem som vill åka med hund så att inte spåren på stadion blir förstörda av dels hundarna och dels människor som vill promenera, säger Roger Hedlund.

Belysningen på stadion har man tagit hand om, men på det närliggande trekilometersspåret har minst sju lyktstolpar skadats vilka man ska ta hand om så fort som möjligt.

När är ni klara med att röja upp och laga?

– Förutom Lövsta skulle jag säga att det kommer ta hela januari, säger Roger Heldund.

Hur stor kan den totala kostnaden bli?

– Det är svårt att säga, men efter stormen Dagmar låg det på cirka 1 miljon kronor, och den här gången ser de ut att bli lika mycket eller mer, säger Roger Hedlund.

Efter stormar som gjort skada på spårsystemet har Roger Hedlund och hans kollegor kunnat se var man klarar sig bra och vilka delar som skadas extra mycket. Detta leder till att man vill göra förändringar i spårläggningen, men detta blir ett senare problem.