Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ahndoril avfärdar pr-rykten

/
  • Alexander och Alexandra Ahndoril hade hoppats kunna hålla sig dolda bakom pseudonymen Lars Kepler lite längre. I höst ger de nämligen ut två böcker under sina egna namn. ”Det var precis det här scenariot vi ville undvika”, säger de.  Foto: Claudio Bresciani / SCANPIX

Författarparet Alexander och Alexandra Ahndoril krävde själva att få gömma sig bakom pseudonymen Lars Kepler. Bokförlaget hade helst sett att de trätt fram när boken ”Hypnotisören” skulle lanseras.

Annons

– Vi envisades trots att de verkligen försökte övertala oss. Vi förstod inte riktigt problemen med en pseudonym, säger Alexandra Coelho Ahndoril.

Tillsammans med maken Alexander möter hon upp på Albert Bonniers förlag i Stockholm. De är finklädda, lätt omtumlade efter sommarens dramatiska jakt i medierna, men bubblar av entusiasm inför projektet Lars Kepler.

Redan när de började skriva ”Hypnotisören” hittade paret Ahndoril på författarpseudonymen och skickade också in manuset anonymt till förlaget.

Varför kunde de inte använda sina riktiga namn? För Alexander och Alexandra Ahndoril handlade det dels om att markera en ny författaridentitet, ett nytt sätt att skriva på – dels om att båda två i höst är aktuella med böcker under sina egna namn.

– Det var så krångligt. Vi hade två egna böcker och så kom plötsligt en tredje bok, så vi kände att det här blev mycket enklare för alla, säger Alexandra Coelho Ahndoril.

Därmed avfärdar de alla anklagelser om att förlaget med ett smart marknadsföringstrick skulle ha trissat upp förväntningarna på ”Hypnotisören”. Tvärtom ville Bonniers helst att paret Ahndoril skulle lansera boken i tidningsintervjuer och tv-soffor.

Med mild förvåning i rösten talar de om sommarens jakt i medierna, som slutade med att ett reporterteam från Aftonbladet sent på kvällen knackade på dörren till parets sommarstuga på Västkusten för att avslöja Lars Kepler.

– Det var fullständigt absurt, helt surrealistiskt. Vi skulle precis gå och lägga oss. Det var alldeles svart ute och de kom med ficklampa i mörkret, berättar de.

Annars vill de helst tala om boken och det nya sätt att arbeta på som Lars Kepler-serien innebär. Snabbt, lustfyllt och prestigelöst har de hittat ett nästan organiskt sätt att skriva på.

– Vi sitter nära varandra med var sin dator och och så mejlar vi till varandra. Vi skriver helt inne i varandras texter, lämnar luckor och fortsätter att skriva. Det är verkligen det roligaste vi har gjort!

Paret Ahndoril beskriver sig som stora konsumenter av spänningsfilmer och ”Hypnotisören” är tydligt präglad av ett filmiskt berättande. De har försökt undvika alltför spekulativt våld, men boken innehåller ändå ganska grafiska beskrivningar av de många morden.

– För mig är den verkliga världen mycket farligare än det som sker i den här boken, säger Alexandra Coelho Ahndoril.

De rapporteras ha fått nio miljoner kronor i förskott för ”Hypnotisören” och eventuella kommande böcker i serien. Men ännu så länge har pengarna inte rullat in på parets bankkonton, och de tonar gärna ned allt miljon- och försäljningssnack.

– Vi har aldrig skrivit böcker för att tjäna pengar, det gjorde vi inte nu heller. Vi gjorde det för att det var så väldigt spännande, säger de.

Mer läsning

Annons