Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Aeon starkare än någonsin

/
  • I april åker Aeon ut på en Europaturné, men först gästar de inomhusfestivalen House of metal på Folkets hus i Umeå i kväll.Från vänster: Zeb Nilsson, gitarr, Arttu Malkki, trummor, Marcus Edvardsson, bas, Tommy Dahlström, sång, och Daniel Dlimi, gitarr.

De har turnerat med arga dödsmetalband som Cannibal Corpse, Mayhem och Hate Eternal. Aeon är kanske snabbast i stan men tummar aldrig på kvaliteten. I kväll spelar de på House of metal i Umeå. Gitarristen Zeb Nilsson talar ut om trummisen Nils Fjellströms avhopp och berättar om var bandet befinner sig i dag.

Annons

Dödsmetalbandet Aeon bildades 1999 i samband med att Defaced Creation lades ner. Siktet var inställt på att försöka skapa mer banbrytande dödsmetal, men ändå behålla rötterna i den gamla skolans dödsmetal och den inställningen finns kvar än i dag.

– Grundidén har alltid varit att göra intensiv musik. Det ska vara lite som att lyssna på humlans flykt eller en del klezmer musik. Drag hela tiden liksom, säger Zeb Nilsson.

Förra året lämnade trummisen Nils Fjellström och ersattes av den forne medlemmen Arttu Malkki. Visste ni något innan om avhoppet, eller kom det som en total överraskning?

– Både ja och nej. Nils är en svår person att lära känna helt och hållet. Jag tror att han till en början ville satsa på Aeon när han flyttade hem ifrån Österrike. Men sen började han tala lite smått om andra framtidsplaner, och då förstod jag att det var bestämt redan. Och säger Nils att han funderar på en sak så är det redan bestämt. Men jag är ändå glad att det blev så här. Arttu har alltid varit mer involverad i låtskrivandet och alla beslut som rör bandet än Nils. Han var mer en jätteduktig trummis än en bandmedlem.

Vilka är Aeon i dag?

– Just nu känner vi att vi har den starkaste uppställningen någonsin. Vi är alla goda vänner och har riktigt kul ihop, även utanför scenen. Det är första gången på länge som vi har den rätta bandkänslan.

Aeon är större i USA än Sverige. Vad tror du det beror på?

– Jag vet inte faktiskt, men det har alltid varit USA och Centralamerika som verkat vara mest på hugget när det gäller Aeon. Och Danmark också, för den delen. När vi var där och lirade så var det flera som sa att vi var jättestora just där.

Vad händer för Aeon efter House Of Metal?

– I april turnerar vi i Europa, vi startar i England, Liverpool, och avslutar med en festival i Tilburg i Nederländerna. Det är vår första headlineturné och det verkar vara ganska coola ställen. Festivalen betyder mycket för oss för då vet vi att det blir mycket folk.

Aeon är ett av banden i Norrland som utgör en del av begreppet "Norrlandsdöds". Vad inspireras ni av?

– Vi har alltid i första hand varit influerade av Floridadödsen såsom Deicide, Morbid Angel och Cannibal Corpse. Även Suffocation från New York har varit en stor inspirationskälla för oss. Svenska Meshuggah har alltid varit en förebild för mig. Sen får ju även jag min inspiration till solona från massa olika håll. Förutom det kanske rent uppenbara att man inspireras av massa olika gitarrister, så har mer och mer annat inspirerat mig på senare tid. Jag har alltid tyckt att det som Marty Friedman lirar på "Rust in piece" plattan är det snyggaste någon har lirat på en gitarr. Sen blev jag mer och mer dragen åt det där Mellanöstern-melodiska. I dag kan ett bönutrop låta skitfräckt i mina öron.

Berätta gärna lite om videon ”Forgivness denied”. Varför föll valet just på den låten som material för videoinspelning?

– Det blev den tack vare att den har rätt mycket av allt i sig. Den har bra driv, men har både snabbhet och tyngd. Det kändes naturligt att låta den representera vår nya skiva även om den kanske inte är allas vår favoritlåt på skivan. 

Mer läsning

Annons