Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

60-åringen Corvette överraskar ännu

Från bulliga små sportbilar till högteknologiska vrålåk. Chevrolet Corvette har gjort en lång resa och är i dag den äldsta amerikanska sportbilen som fortfarande tillverkas. Nu fyller modellen 60 år.

Annons

Den är låg och strömlinjeformad. Har ett bestialiskt utseende och en V8 på sju liter som ger kraft i överflöd. Här snackar vi sportbil.

- Det är en skön vetskap att det finns pulver under huven. Om någon fjantar sig kan jag alltid växla ned till tvåan och kliva iväg. Min bil ger 680 newtonmeter och gör 110 knyck på ettan. Men den går fint att köra lugnt med också, berättar Kenneth Dahlgren, ordförande för Club Corvette Sweden.

Chevrolets rappa lilla Corvette är en klassiker som hängt med ett bra tag nu. Men vägen till framgång var inte självklar. Tvärtom fick Harley Earl, designchef på General Motors, tjata på företagsledningen om att få bygga en liten sportvagn, en kategori som annars dominerades av europeiska märken.

- En konceptbil visades upp på mässan Motorama i New York i början av 1953. Publiken gillade vad den såg och det blev snabba ryck. Bilen började tillverkas redan under sommaren, säger Kenneth Dahlgren.

Men succén lät ändå vänta på sig. Trots vacker design och glasfiberkaross hade modellen en del barnsjukdomar, samt en motor som ansågs för slö. Under premiäråret såldes bara 300 bilar och Corvette hotades av nedläggning. Motdraget blev att utrusta bilen med en kraftigare V8, något som Earl velat göra redan från början. Snart fick bilen även ny karossdesign och uppdaterades löpande med allt mer vässade motorer. Corvette hade blivit ett sportåk att räkna med.

- Modellerna från slutet av 1950-talet är vackra att se på och kan få folk att svimma av lycka. Jag har ägt en sådan, men de är lite väl omoderna. Under 1960- och 1970-talet hade bilarna mycket muskler men var vingliga. Det var först med C5-serien på 1990-talet som Corvette blev en riktigt komplett bil, säger Kenneth Dahlgren, som gärna kör på bana och åker ned till Medelhavet med sin sju år gamla Corvette C6 Z06.

Under 60 år på marknaden har det tillverkats en och en halv miljon exemplar av den legendariska bilen. Men fabriken vilar inte på lagrarna - inför 2014 har den sjunde generationen av kärran presenterats. Corvette C7 får det klassiska tilläggsnamnet Stingray och utrustas med en ny rå motor, sjuväxlad låda och ett vridstyvt superlätt chassi.

Och det händer fler saker framöver. Under nästa år fyller nämligen Club Corvette Sweden 40 år. Det firas med massor av bilträffar över hela landet.

– Varför det blev just Corvette för mig? Först tittade jag på röda sportbilar med en häst på. Men de hade Fiat-reglage och kostade skjortan. Sedan provkörde jag en Corvette och insåg att den inte skulle bli särskilt dyr att köpa och äga. Man får mycket bil för pengarna, avslutar Kenneth Dahlgren.