Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

500 ton grus - på en dag

På tisdagsmorgonen rådde ishalka i Östersund. Grusandet var i full gång från klockan 04.00. 34 mil vägar skulle grusas och till det krävdes cirka 500 ton grus.

Annons

Trafiken på Rådhusgatan rullade saktare än normalt under rusningstrafiken på tisdagen. Det skedde en halkolycka på Frösöbron där en minibuss åkte in i broräcket. Gångtrafikanterna gick med kutad rygg och stor försiktighet. En av vinterns stora halkor kom till Östersund.

– Det är lite schläft (halkigt, LT´s kommentar) i dag du, säger Kenneth Winterqvist, chef för väghållningen i Östersund på tisdagsförmiddagen.

Han berättar att det är full bemanning i grusandet. 22 enheter är ute och vissa startade klockan 04.00 på morgonen.

– Vi har 27 mil vägar, det tar ett par timmar att köra. Sen har vi sju till åtta mil gång- och cykelvägar också.

Kenneth Winterqvist berättar att det finns beredskap. En jourhavande arbetsledare ringer runt och väcker de som ska köra. Ungefär halva flottan av de 22 enheterna tillhör kommunen, resten är inhyrda.

– Enheterna kör tills de är klara. De kör över hela vägnätet en gång. Oftast då det är så här varmt smälter sanden ner och då får man börja om ändå tills det blir kallare eller blir bar väg.

Det finns även handskottare ute som sköter trappor, busshållsplatser och liknande.

Hur mycket grus går det åt?

– Ungefär 500 ton grus under en morgon och förmiddag.

För att jämföra kan vi berätta att det behövs cirka 280 stycken Volvo V70 för att komma upp i 500 ton.

Är det salt i gruset?

– Nej, det är inget salt i gruset, bara gruskross. Den minsta stenen är två millimeter och den största är sex millimeter.

Kenneth Winterqvist berättar att folk tror det går snabbt, men det tar sina timmar. De har en prioritering för var de ska sanda. Högt upp på listan är branta backar och där bussarna kör.

– Vi sandar för framkomlighet.

I en av traktorerna som åkte runt och grusade i Östersunds centrum satt Christian Rydell. Han är delägare i ett fastighetsbolag.

– Det var lite mycket jobb nu och tajt om tid så jag fick köra lite.

Han åkte och runt och grusade fastigheternas innergårdar och tillhörande trottoarer. Från fastighetsbolaget var tre stycken ute och körde, Christian Rydell beräknade att det skulle ta två till tre timmar att köra klart.

Han berättar att det ibland inte räcker med bara en körning på morgonen.

– Det beror på hur det blir, annars kör vi på eftermiddagen också.