Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

25 000 använder sig av e-tjänster i vården

25 000 jämtar söker vård på nätet varje månad. Dessutom ringer runt 72 000 jämtar om året till 1177 Vårdguiden för att få råd.

Och intresset för e-tjänster inom vården ökar hela tiden.

Annons

Häromdagen bildades Sveriges största vårdtjänst då 1177 gick ihop med Vårdguiden och blev 1177 Vårdguiden.

Tidigare har det funnits flera ingångar till vårdens e-tjänster beroende på var i landet man befunnit sig. Nu blir det en gemensam webbplats och ett telefonnummer oavsett var man bor.

Det är ett led i att i att skapa jämlik vård över hela landet och göra det ännu lättare för medborgarna att snabbt komma i kontakt med vården och få kvalitetssäkrade råd.

– I snitt ringer länsborna cirka 6 000 samtal och webben besöks runt 25 000 gånger per månad. Det är alltså uppskattade och använda tjänster, säger Ingela Eckerdal, verksamhetschef för 1177 Sjukvårdsrådgivning i Jämtlands län i ett pressmeddelande.

– För vår del blir den främsta skillnaden att de som söker information på webben nu möts av ett utökat innehåll och fler funktioner än tidigare.

1177 Vårdguiden på nätet innehåller tusentals artiklar om sjukdomar och hälsa. Det finns även funktioner för att hitta vård, jämföra olika vårdgivare och tjänster för att sluta röka och mycket annat.

Till största delen känner webbplatsen av varifrån besökaren kommer och kan ge information om lokala vårdgivare, regler och rättigheter i Jämtlands län.

E-tjänsterna kommer att utvecklas framöver, i dag kan man nå länets samtliga hälsocentraler och nästan alla mottagningar på Östersunds sjukhus. Inom kort kommer också tandvården att ha den möjligheten.

13 800 jämtar och härjedalingar har eget konto för att komma i kontakt med sin hälsocentral eller för att förnya recept.

Totalt i landet har 1,3 miljoner svenskar ett sådant konto i dag.