Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

200 miljoner till EU-valskampanj

/

EU-parlamentet satsar uppemot 200 miljoner kronor på en kampanj för att få EU-medborgarna att gå och rösta i valet till parlamentet i juni.
I Sverige blir det en särskild satsning på unga väljare.

Annons

Valdeltagandet i valen till EU-parlamentet, som senast ägde rum 2004, är uselt i många länder. Sverige är inget undantag – sedan Sveriges första val till EU-parlamentet 1995 har deltagandet sjunkit och var 2004 knappt 38 procent. Det är inte ens hälften av vad det brukar vara i valen till riksdagen.
För första gången satsar nu parlamentet på en gemensamt upplagd kampanj i de 27 EU-länderna, med en budget på 18 miljoner euro. I dagens penningvärde motsvarar det uppemot 200 miljoner kronor för att få fler av de 375 miljoner röstberättigade att utnyttja sin rätt att välja ledamöter till parlamentet. Valen äger rum den 4–7 juni, i Sverige är det söndag den 7 juni som gäller.
Unga väljare
Kampanjen ska anpassas efter nationella och regionala förhållanden och görs på EU:s 23 officiella språk.
En målgrupp för kampanjen som anses särskilt intressant är de unga väljarna.
I Sverige leder Emma Stark, från föreningen Sveriges ungdomsorganisationer (LSU), den kampanjen. 127 valambassdörer har utbildats och kampanjens mål är att få upp valdeltagandet från 25 till 50 procent i åldersgruppen 18 till 28 år.
Enligt Statistiska centralbyrån (SCB) är andelen förstagångsväljare extra stort denna gång. Över en halv miljon har chansen att för första gången delta i ett val till EU-parlamentet.
Öka EU-kunskapen
– Det handlar om att göra EU relevant för unga, göra det konkret och göra det klart att ungefär sex av tio beslut som tas i riksdag och kommuner har koppling till EU-beslut, tror Emma Stark om vägen till de ungas valnerv.
En broschyr som beskriver EU-parlamentet på fem minuter ska öka kunskapen och intresset för parlamentet.
Emma Stark konstaterar att den höga medelåldern bland kandidaterna på de etablerade partiernas listor inte är till fördel för valdeltagandet. Åtminstone inte när de unga väljarna ska lockas att välja Sveriges 18 ledamöter i det 736 ledamöter stora parlamentet.

Mer läsning

Annons