Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

75 pigga veteraner på väg gjorde upp i Tjälasvängen

/
  • ”Om alla körde en Fiat 500 skulle det inte vara några problem här i världen”, säger Bertil Johansson. Bertil var en av många deltagare när veteranbilsrallyt Tjälasvängen genomfördes i lördags.Foto: Henrik Flygare
  • Aree och Bertil Johansson har trängt ihop sig i en Fiat 500. ”Jag tror det går bra... vi åker åtminstone billigt”, säger Bertil Johansson. Hans lilla röda Fiat drar max en halvliter bensin per mil.

I årets vinterupplaga av veteranbilsrallyt Tjälasvängen var det ovanligt många tävlande, hela 75 ekipage. Tävlingsledningen fick starta ekipagen i både höger- och vänstervarv så de kunde skicka iväg två bilar i minuten.

Annons

– Det brukar vara cirka 50 som ställer upp på vintertävlingen så det här är ovanligt många, berättar Arne Nilsson, som ingår i arrangörsstyrkan.

Starten gick på I5, sedan fortsatte resan genom I5-skogen, vidare till Kläppe, Kyrkås, Bringåsen, Odenskog och med målgång på Frösö Park, gamla F 4-området.

Vid Lungre motorstadion var det ett backprov som gick ut på att föraren skulle backa i cirkel och passa in bilen mellan två stolpar.

Gulli Jonsson klev ur bilen och förevigade backprovet hennes man Gunnar Jonsson genomförde.

– Vi bor i Lungre så det här är hemmaplan så det ska nog gå bra, säger Gulli.

Bertola Henriksson Nordenberg hade med sig Börje Reinhammar i en Volvo PV. De stod i kön som bildats till backtävlingen och sattoch läste PV-posten.

– Jo det går bra. Men jag körde faktiskt i diket hemma i byn (Åkeräng, Frösön). De hade drivit så mycket snö så jag såg ingenting”, säger Bertola.

Men den första dikeskörningen innan tävlingen började blev tyvärr inte hans enda.

(Arne Nilsson i tävlingsledningen berättade i efterhand att Bertolas motor kokade i samband med väntan vid Ratta Hatt-kontrollen i Lungre. Sedan måste han vänta på att motorn kallnat innan han kunde köra vidare. Då blev det lite för bråttom och en ny dikesvisit...)

Bertola vann följdaktligen ”jäklats-mest-priset”. Bertola och Börje vann också priset som stilfullaste ekipage.

Uppdragen de tävlande skulle göra var olika praktiska övningar som varvades med frågesport. Så tävlingen handlar inte bara om att hitta rätt väg och köra bil.

Vid Östersundstravet fick förarna lämna bilarna för att istället ratta en rollator i en bana, med förbunda ögon.

– En passagerare fick gå bredvid och berätta hur föraren skulle gå, berättar Arne Nilsson.

Ett annat inslag som skulle deltagarna var att gissa hur långt en av dem som åker med i varje bil har mellan långfingrarna om de stäcker händerna åt sidorna.

Arne Nilsson sammanfattar lördagens tävlingar som bra men snön ställde till det lite för flera inblandade.

– Det var väldigt svårt för många att se var vägen gick i snölandskapet. Allt var vitt. Föraren såg inga vägledande konturer. Till och med den utskickade veteranbärgningsbilen hamnade i diket någonstans i Bringåsen, när föraren skulle backa på grund av möte med en häst, säger Arne Nilsson.

Mer läsning

Annons