Annons

Annons

Annons

Ope

Läsartext
Mustangen – ett legendariskt flygplan

Detta är en läsartext.

Vid Svensk flyghistorisk förenings novembermöte på Teknikland i Ope hade vi besök av Jan Jonsson. Han är uppväxt på Frösön men bor numera på Ekerö.

Jan Jonsson, flygkapten och uppväxt på Frösön, berättade om bland annat Mustangen under andra världskriget. Foto: Bengt Landervik

Jan var tidigt flygintresserad, har lärt sig flyga olika flygplanstyper, men har särskilt intresserat sig för det amerikanska flygplanet North American P 51 Mustang. Han har varit flygkapten i MalmöAviation/BRA under 24 år.

Mustangen blev legendarisk under andra världskriget. Sverige köpte Mustanger som surplus efter krigsslutet. Typen var i tjänst vid F4 1947-52 under beteckning J 26. Den hade 1650 hk motor och var beväpnad med sex automatkanoner. Drygt 150 exemplar av flygplanstypen har bevarats och renoverats till flygbart skick av entusiaster. Jan Jonsson är en av dessa. Han har själv flugit Mustang under 15 års tid.

Annons

Annons

I samband med sitt intresse för Mustang har han träffat den legendariske mustangpiloten ”Bud ” Andersen i USA under 1990-talet. De har blivit personliga vänner och Jan berättade om Buds liv.

Bud Andersen föddes i Kalifornien 1922 och har en svensk pappa. Han var flygintresserad redan som barn. Testades och kom in i amerikanska flygvapnet (USAF) vid 19 års ålder i samband med attacken mot Pearl Harbor, 7 december 1941. Efter flygutbildning i USA på olika typer blev Bud placerad på ett krigsflygfält i England nära engelska kanalen 1944.

Han fullgjorde en första tjänstgöringsperiod som omfattade 300 flygtimmar med stridsuppdrag. Under eskortuppdrag över Tyskland förlorade hans grupp ett flygplan mot fem nedskjutna fiender. Bud såg flera av sina bästa vänner omkomma under denna tid.

Efter två månaders ledighet i USA sökte han sig tillbaka och gjorde ytterligare 150 flygtimmars stridsuppdrag. Han bokförde 16 nedskjutningar.

Efter kriget blev han först flyginstruktör i USA tillsammans med en annan legendarisk pilot, Chuck Yeager, den pilot som först i världen flög med överljudsfart. Därefter blev Bud provflygare och sedan chef för Amerikas provflygenhet vid Edwards AFB. Han flög också F-86 i Korea och F-105 i Okinawa i mitten på 60-talet. Med två år kvar till pensionen sökte han aktiv tjänst och ledde en flottilj under 18 månader och utförde själv 25 uppdrag med F 105 över Vietnam.

Annons

Efter pensioneringen 1972 jobbade han några år på McDonnell Douglas flygföretag i USA. Under sin karriär har han besökt Sverige och flugit vår svenska J 35 Draken. Bud flög Mustang för sista gången vid 85 års ålder.

Jan visade många fina bilder på mustangflygplan märkta med Buds personliga OLD CROW. Såväl från krigsförhållanden som senare med ”Warbirds” och i privata sociala miljöer. Jan beskrev Bud som en glad, vänlig, positiv och generös person. Han firade sin hundraårsdag med 200 gäster.

Bud Anderson har gett ut en bok: ”To Fly and Fight”. En bok om en pojke som fick leva sin dröm..

Bengt Landervik

Annons

Annons

Nästa artikel under annonsen

Till toppen av sidan