Annons

Annons

Annons

Östersund

Debatt
Åkessons och Kristerssons stora svek mot pendlarna

Text

Detta är ett debattinlägg.Skribenterna svarar för åsikterna.

Den socialdemokratiska regeringens förslag om ett nytt reseavdrag röstades innan sommaren igenom i riksdagen. Ett förslag som är nödvändigt för att både stärka möjligheterna till att bo och verka i hela landet och för att öka takten i klimatomställningen. Men nu skrotar Jimmie Åkesson och Ulf Kristersson förslaget. Och med den futtiga bensinprissänkningen på ynka 14 öre är det nu tydligt att Åkesson och Kristersson inte bryr sig om landsbygden och pendlarna.

Annons

"Till skillnad från det tidigare reseavdraget skulle det nya förslaget även ge en lika stor skattelättnad oberoende av vad man har för inkomst eller marginalskatt", skriver författarna till dagens debattinlägg. Foto: Arkivbild

Sverige är ett stort och avlångt land. Många har långt till jobbet och är dessutom helt beroende av bilen. På landsbygden blir kostnaderna extra höga och det tär på vanligt folks plånböcker.

Annons

Tidigare reseavdrag har mest gynnat pendlare i storstäderna som använder bilen som färdmedel. Därför la vi Socialdemokrater fram förslag om den största reformen av reseavdraget på flera decennier, ett förslag som innebär att över en kvarts miljon fler skulle få mer i plånboken.

Det nya, förenklade och mer omfattande reseavdraget skulle skapa ett enklare och tydligare regelverk som skulle bli lättare för den enskilde personen att räkna ut. Förslaget baserades på hur långt man har mellan jobbet och bostaden, och det skulle inte spela någon roll om man tar bilen eller tåget till jobbet. Tidigare har pendlare som åkt kollektivtrafik i praktiken varit utan avdrag.

Till skillnad från det tidigare reseavdraget skulle det nya förslaget även ge en lika stor skattelättnad oberoende av vad man har för inkomst eller marginalskatt. I dag gynnar reseavdraget höginkomsttagare, vilket inte är rimligt.

Här hemma i Jämtlands län skulle avdraget göra stor skillnad för många. För en undersköterska som tar tåget mellan Järpen och Östersund skulle det innebära 18.480 kronor jämfört med 0 kronor i nuläget.

Annons

Vårt förslag skulle träda i kraft den 1 januari 2023. Jimmie Åkesson och Ulf Kristersson sviker därmed alla de löntagare som räknat med avdraget. De högerkonservativa sviker både landsbygden och miljön genom att inte genomföra det nya systemet.

Anna-Caren Sätherberg, riksdagsledamot (S)

Kalle Olsson, riksdagsledamot (S)

Säg vad du tycker och tänker – klicka här för att skriva en insändare eller debattartikel.

Annons

Annons

Nästa artikel under annonsen

Till toppen av sidan