Annons

Annons

Annons

Annons

Frösön

Insändare
Varför kunde inte flygen landa på Frösön?

Detta är en insändare.Åsikterna är skribentens egna.

Bild: Lennart Öhd

Annons

I helgen inträffade det som jag trodde hörde dåtiden till nämligen att flera passagerarflygplan som skulle landa på Åre/Östersunds flygplats måste vända om till Arlanda på grund av dåligt väder i form av sämre sikt. Flygplatsen har dessutom nyligen fått betydligt skarpare landningsljus monterat som skulle göra det i stort sett möjligt att landa i vilket väder som helst, men i helgen kunde inte planen landa och vad berodde det på? Det kunde väl inte vara så att det nya påhittet med kamerafjärrstyrningen av Östersund/Åre flygplats från Arlanda, som rationaliserat bort flygledarna på Frösön, inte fungerade fullt ut i det inte alltför besvärliga snöväder som rådde under helgen. Kamerorna på flygplatsen kanske inte såg lika bra som en flygledare i tornet på plats skulle gjort. En enkel dialog mellan trafikledarna i tornet och flygförarna på de berörda flygplanen hade med säkerhet kommunicerat på så sätt att planen kunnat landat på avtalade tider. Kan inte förstå hur dessutom försvarsmakten gått med på detta vansinne med en fjärrstyrning från Arlanda i form av ett TV-spel vid landningar och starter när man nu ska steppa upp försvarsförmågan i Östersundsområdet och med dess närhet och samarbete med flygplatserna i Trondheimsområdet varav den ena är norska flygvapnets NATO bas. Försvarsmakten förbjöd att en fjärrstyrning av flygplatsen i Visby inte fick ske av säkerhetsskäl utan där skulle flygledarna finnas kvar i tornet. Så gör om och gör rätt.

Observer

Har du något att säga? Skriv en insändare eller debattartikel här.

Annons

Annons

Till toppen av sidan