Brunflo

Årsmöte med PRO i Brunflo

Detta är en läsartext.

Tiljans spelmän bjöd på medryckande musik. Foto: Kaj Eriksson

Efter en lång period av avhållsamhet från större folksamlingar på grund av pandemin kändes det bra att kunna hålla årsmöte utan restriktioner igen. Det har inte gått mer än 5,5 månader sedan vi hade vårt förra, försenade.

Mötet tjuvstartade med musik av Tiljans spelmän en halvtimma innan officiell mötesstart.

Mötet började sedan med att Maria Könberg från polisen berättade om bedrägerier mot äldre människor. Hon visade statistik från länet och uppmanade oss alla till försiktighet. Man bör ta det säkra för det osäkra med okända människor som söker kontakt, särskilt när det gäller någon form av ekonomiska frågor. Förövarna kan vara mycket slipade.

Polisen Maria Könberg gästade årsmötet. Foto: Kaj Eriksson

När Maria slutat sitt anförande var det tid för fika med god landgång. Under fikat började Tiljans spelmän sitt program och snart vippade fötter, fingrar trummade och huvuden nickade i takt med den medryckande musiken som framfördes av skickliga spelmän.

När musiken tystnat öppnade vår ordförande Leif årsmötet genom att hälsa alla välkomna. Parentation hölls sedan genom en stilla stund och med en finstämd visa framförd på fioler.

PRO i Brunflo kunde äntligen hålla sitt årsmöte utan restriktioner. Foto: Kaj Eriksson

Till årsmötesordförande valdes Gertrud Nygren från distriktsstyrelsen och hon skötte den sysslan på ett föredömligt sätt, med både allvar och skratt.

Valberedningen (Sören, Pia och Gunilla) hade skött sin uppgift väl och tagit fram kandidater till samtliga valbara poster (förutom en i valberedningen). Några nyval gjordes i styrelsen där Pia Edblad valdes in som sekreterare i stället för Eiwor Nilsson som drar sig tillbaka efter många års styrelsearbete i vår förening. Till ny kassör valdes Karin Friberg som efterträdare till Kjell Zakrisson som avbett omval.

Övriga val var snabbt avklarade och där var det mest omval. Lotterikommittén fick en helt ny besättning då Ingrid, Kjell och Roger avgår. De nyinvalda är Anita och Gunvor Modigh och Karin Friberg.

Årsmötet avslutades med att de avgående styrelseledamöterna avtackades med en varsin blomma.

Vi höll dragning bland de 48 inlämnade motionskorten som renderade i fem skraplotter till fem olika personer. Förutom att ganska många skraplotter sålts, var det också dragning på tre ringar eller 300 smålotter. Så det blev många som gick hem med vinster denna dag.

Kaj Eriksson

Till toppen av sidan