Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Östersund

Debatt
PRO tar avstånd från diskriminering i kollektivtrafiken

Detta är ett debattinlägg.Skribenterna svarar för åsikterna.

PRO kräver gratis bussresor för pensionärer. Foto: Malin Moberg

Annons

Att förenkla för medborgarna att åka kollektivt – det är en av många åtgärder som föreslås för att stoppa den globala uppvärmningen. Vi hör också ofta att det är viktigt att västvärldens äldre uppmuntras att klara sig själva så länge som möjligt, för att bibehålla en hög livskvalitet och bespara samhället kostnader för vård och omsorg. Mot bakgrund av dessa två faktorer är det förvånande att kollektivtrafiken i Östersund och Jämtland arbetar i motsatt riktning: man försvårar bussåkandet för äldre och exkluderar stora grupper från att åka kollektivt.

När Irene, 85, steg på stadsbussen för att åka mot stan fick hon inte betala med varken bankkort eller kontanter. När hon sedan bad busschauffören om hjälp att ladda ner appen för att köpa biljett den vägen så blev hon avslängd.

Annons

En person, 70+, lämnar bilen som skulle åtgärdas på en bilverkstad i Lillänge, det skulle ta några timmar. Tänkte ta bussen ner på stan, stod redo med bankkort för personen förstod att kontanter var det ute med. Nänä... det gick inte, utan det skulle vara ett busskort laddat med 20 eller 10 resor som köptes vid informationen nere vid busstationen. Frågade busschauffören om han kunde fixa en app. Nej, det gick inte för han måste hålla tidtabellen.

Annons

Det här är två verkliga händelser som utspelat sig i Östersund det senaste månaden. Det som har hänt Irene och den andra personen och som även händer andra pensionärer, är att bussåkandet upplevs för svårt, tekniskt eller osäkert för att ge sig i kast med. Att kräva att alla som vill åka buss har en dyr smartphone med en specifik app, eller att först har tagit till sig informationen på busstationen för att över huvud taget få tag i ett busskort – det är att exkludera en stor och viktig kundgrupp, och att svika sitt uppdrag mot medborgarna.

Kontanter är ett lagligt betalmedel som borde gå att använda också i kollektivtrafiken. Och betalkort är ett digitalt betalmedel som funderar i alla andra sammanhang, så varför inte på bussen? Att avvisa personer som kan betala för sig är oansvarigt både mot samhället och mot den individ som lämnas ensam kvar på busshållplatsen.

Över stora delar av världen lever människor allt längre, och alltfler lever i städer. En viktig utmaning är därför att åstadkomma samhällen som är inkluderande och tillgängliga och där människor kan leva aktivt hela livet. Så viktig anses frågan att Världshälsoorganisationen WHO 2010 inrättade nätverket ”Age-friendly Cities and Communities” för att främja utbytet av erfarenheter mellan städer och samhällen i hela världen.

Annons

Östersunds kommun har medborgardialoger 65+. Ett av de sju fokusområden som pekas ut som särskilt viktiga är just transporter – att underlätta för äldre att själva uträtta sina ärenden och besöka vänner. Självständighet skattas högt när pensionärer graderar sina behov. Det drivet ska samhället uppmuntra, inte skjuta i sank.

Annons

Vi kräver en förändring i kollektivtrafiken till gratis bussresor till pensionärer.

Gör om och gör rätt till allas rättigheter att använda kontanter och bankkort.

Elsy Sandbom

Konsumentansvarig

PRO-distriktet Jämtlands län

Har du något att säga? Skriv en insändare eller debattartikel via vårt formulär här.

Nästa artikel under annonsen

Till toppen av sidan
Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy