Östersundshem miljardrenoverar

Debatt
Öppet brev till Mattias Lööw om Östersundshems renoveringar

Detta är ett debattinlägg.Skribenterna svarar för åsikterna.

Bild: Lars Ljungmark

Vi har i media kunnat läsa om Östersundshems ”rekordstora” renoveringsprojekt och att dessa leder till hyresgäster måste bo på annat håll under en lång tid. Dessutom kommer hyran att höjas.

Dock meddelar Mattias Lööw, styrelseordförande i Östersundshem att: ”ingen skall behöva bli bostadslös”.

Det normala är att lägenheter renoveras vid utflyttning för att undvika de negativa konsekvenser som beskrivs ovan. Våra hem är den plats där vi skall känna oss trygga och för speciellt äldre kan det vara traumatiserande att tvingas bort från sitt hem för en ansenlig tidsperiod. Dessutom med oro för att inte kunna betala en drastiskt ökad hyra.

Sverigedemokraterna i Östersunds kommunfullmäktige har ställt ett antal frågor (en så kallad interpellation) till Mattias Lööw om ovanstående.

Fråga nummer ett: Vad menas med uttalandet ”ingen skall behöva bli bostadslös”? Betyder det att hyresgäster blir tvungna att flytta till en annan (mindre) lägenhet eller sämre läge?

Vi antar att det är tänkt att hyresgästerna i längden måste betala den ökade hyran?

Fråga nummer två: Hur har Östersundshem planerat att hyresgäster som måste flytta temporärt skall bo under tiden? Vilken hänsyn kommer att tas till äldre och hyresgäster med funktionsnedsättning?

Fråga nummer tre: Varför har Östersundshem inte kontinuerligt renoverat sina lägenheter så att dessa drastiska åtgärder hade kunnat undvikas?

Det skall naturligtvis tilläggas att vi inte på något sätt är motståndare till att hyreslägenheter renoveras. Vi undrar bara varför professionella hyresbolag inte verkar klara av att ha framförhållning när det gäller kontinuerligt underhåll?

Stefan Sundberg, gruppledare för Sverigedemokraterna Östersunds kommunfullmäktige

Ginger Olofsson, vice gruppledare för Sverigedemokraterna Östersunds kommunfullmäktige

Har du något att säga? Skriv en insändare eller debattartikel via vårt formulär här.

Nästa artikel under annonsen

Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy