Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Östersund

Debatt
Debatt: Tågen till Östersund går på halvfart

Detta är ett debattinlägg.Skribenterna svarar för åsikterna.

Knappast någon mer tågresa till Stockholm för min del, skriver Sten Bredberg i debattartikeln.

Bild: Lars Ljungmark

Annons

I samband med en sjukresa till Löwenströmska sjukhuset Upplands Väsby bestämde jag mig för att ta tåget.

Åkte en del tåg på 70- och 80-talet, men nu var det nog 20 år sedan sist.

På nedresan noterade jag att tågets utseende inte hade förändrats de senaste 40-50 åren, ej heller dess hastighet. Däremot satt man bekvämare, särskilt som jag kostat på mig första klass. Wifi har man också, men tyvärr fungerade den inte vilket tågvärden beklagade. Tydligen ett fel man var väl medveten om.

Annons

Annons

På återresan skulle jag få åka med SJ snabbtåg med avgång 16:29 från Stockholm. Jag klev på 17:08 i Uppsala och noterade att tåget behövde 39 min för de 7 milen mellan dessa städer och att det var ett modernt X2000-tåg. Upp till Gävle gick det också ganska snabbt. Hastighetsmätaren visade drygt 200 km/tim vid upprepade tillfällen. Därefter började det gå långsammare och långsammare. 130-140 kunde man notera ibland.

Nåväl, i Bräcke var vi i alla fall kl 20:50, så jag ringde hustrun och meddelade att tåget nog kom in en kvart tidigare. Sträckan Bräcke-Östersund är ju kortare än Stockholm-Uppsala, som ju gick på knappa 40 minuter.

Men vad händer? Dels verkade tåget inte gå fortare än 70-80 och dessutom var det två stopp på att invänta mötande tåg, det ena på 10 minuter och det andra på 5 minuter, så tåget rullade faktiskt in 21:55, nästan 10 min försenat.

Med detta tåg finns potential att klara sträckan på 3-4 timmar, men på grund av statens tydliga ointresse för denna landsända, så går tågen i samma fart som på 70-talet.

Dessutom förundras man över SJ:s oförmåga, när ett ”snabbtåg” måste stå still i sammanlagt en kvart mellan Bräcke och Östersund. Någon form av planering borde väl finnas för att inte stoppa upp ett fjärrtåg på detta viset.

När man sedan läser i LT att den besökande infrastrukturministern tycker att regionen själv kan betala för mitträckesvägar, om vi inte kan nöja oss med att köra i 80, så förstår man regeringens totala ointresse för denna landsända.

Annons

Annons

Vi är uppenbarligen till för att i första hand leverera energi från vatten och vind till södra Sverige, och några motkrav har vi inte rätt att komma med.

Men planeringen för snabbtåg i 300 km/tim från Stockholm och söderut pågår naturligtvis utan problem.

Knappast någon mer tågresa till Stockholm för min del.

Sten Bredberg

Nästa artikel under annonsen

Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy